Valikoima Kotimaa24.fi:ssä julkaistuja blogikirjoituksiani
varhemmasta myöhempään päin.
Aiheena tekstit ja esitykset, teatteri ja kirjat kristillisestä
vinkkelistä kierästi vilkaisten. Pohdintaa, pakinaa ja teatterikritiikkejä. Kommenttilaatikko löytyy sivun alalaidasta. Tervetuloa! t. Raija K.
27.8.2008
Syntiset
naiset ja teatteri
Nyt
alkaa seurakuntaillan kohokohta, näytelmä Syntinen nainen. Keittiön puoleisesta
ovesta lavalle astelevat Jeesus ja väkijoukko. Muutama lankapartainen fariseus
raahaa pääovesta vastaan haraavan naisen. Nainen on kaunis kuten avionrikkojat
aina ja tihkuu syntiä. Jeesus kysyy, ovatko fariseukset itsekään niin kovin
synnittömiä. Eivät ole. Sitten väkijoukko, nainen ja katuvat fariseukset
antavat toisilleen isot halit, sillä ne vasta osaavatkin rakastaa, jotka ovat saaneet
syntinsä anteeksi.
Esityksen
jälkeen kahveilla on kohteliasta vaihtaa muutama sana salin uusista
ikkunaverhoista ja emäntien pullareseptistä. Joukossa on kuitenkin muutamia,
korkeintaan 99 %, joiden mielestä näytelmä ei ollut vielä loppu.
Kokemus
on osoittanut, että yksinäisen Jeesuksen ratsastettua aasillaan auringonlaskuun
kohti kaukaista kotiaan syntinen nainen pistää komennon uusiksi. Nolatut
fariseukset saavat tuta omista kivistään ja väkijoukko taputtaa innokkaasti
poskelle jos toisellekin. Fariseukset rakentavat itselleen turvabunkkerin,
jonka ikkuna on metsään päin. Väkijoukon valtaa henki, joka puhaltaa yhteen
hiileen. He rakentavat ilonpitotalon. Nainen päästää pitoihin vain ne, jotka
eivät arvostele hänen emännyyttään. Kun juhlat alkavat, ovi lukitaan.
Pihalle
jääneet vaeltavat vapaina. Vaan katso! Paikalle ratsastaa Jeesuksella
mustapukuinen aasi, joka kutsuu vapaaväkeä pingiskerhoon ja kirkkokonserttiin.
Väki pakenee vapaaseen nurkkaan: ”Meillä on tässä hyvä olla. Rakennetaan tähän
kolmaskin maja!” Seurakuntatalon näyttämöllä on vihdoinkin hiljaista ja
rauhallista. Jeesus kävelee pois kohti auringonlaskua ja aasi ottaa yleisön
aplodit vastaan.
Joskus
ihmettelen, miksi seurakunnissa esitetään näytelmistä vain ensikohtauksen
ongelmavyyhti, johon liitetään isokiva haliloppu. Kaikki se mitä tapahtuu uskon
alkamisen ja ylösnousemuksen välillä, näytellään seurakuntien ulkopuolisilla
näyttämöillä. Kyllä ne siellä ihmettelevät.
Teatteri
on ihmisen ja elämän tutkimista, eikä se seurakuntalaisillekaan pahaa tekisi.
Ainakaan noille toisille!
***
16.10.2008
Kristillistä
ja vammaista taidetta
Ostanpa
lahjaksi oikein hyvän kristillisen kirjan, tiedä vaikka siitä uskokin syntyisi.
Kristilliset kirjailijat kirjoittavat niin ihanasti, niiden kirjoissa on syviä
ajatuksia ja ikuisia totuuksia, eikä aika kulje niiden ohi. Löytyykö teiltä
Jaana ja Juudan Leijonakuningas tai Humiseva Henki harjulla? Mitä!? Että myytte
vain hyvää kirjallisuutta! Mikäs sen parempaa on kuin että päähenkilö tulee
uskoon?
Vammaistaide
on herttaista. Tulee kyynel silmään kun ajattelee niitä raukkoja, kuinka ne
ovat saaneet kerran elämässään kastaa sormensa väripurkkiin ja maalata noin
hassuja kuvia. Jos ei tietäisi että maalaaja on vammainen, voisi melkein luulla
olevansa naivistisen taiteen näyttelyssä. Ne varmaan haaveilevat, että niiltä
ostettaisiin joku taulu. Onneksi tuli kymppi mukaan. Mitä!? Taulun hinta 350
euroa! Nyt ei ole kyllä ohjaaja vahtinut vammaisen tekosia. Korjaan siihen
pilkun, maksan kolme ja puoli.
Kysynpä
kristillisestä teatterista joulunäytelmää juhlaan. Puuro ja pari laulua ei saa
väkeä liikkeelle. Mitä!? Pyytävät puolen tunnin joulunäytelmästä 300 euroa! Ja
alennushinta muka! Hmmm... käsikirjoitus satasen, ohjaajalle toinen satanen,
puvustus, rekvisiitta viisikymmentä ja teatterille jää palkkioksi viisikymmentä.
Ja matkat vielä lisäksi! Niillä on noussut kastevesi päähän. Tosikristitty
taiteilija tekee kaiken ilmaiseksi. Nyt saa meidän nuoret tehdä näytelmän,
onhan niillä vielä kaksi iltaa aikaa. Kylpytakkeja löytyy ja päähineiksi
keittiöpyyhkeitä. Käsikirjoittajalla ei tee mitään kun teksti on valmiina
Raamatussa. Minäkin osaan ohjata sen verran että opettelevat ulkoa vuorosanat.
***
12.11.2008
Kelvot
kilvat
Vuoden
2009 hengelliset Idols-kilpailut alkoivat. Ilmoittautujia riitti:
RaamattuTähti-visaan Erik, Marja ja Mohamed, Lausujen lausu
-runonlausuntakilpailuun Lempi, Lilja ja Emmastiina, Suursaarnaaja-kisaan
Taisto, Into ja Harras ja Idol’s Gospel 2009 -tittelistä kilpailivat Jani, Joni
ja Toni.
Voittajat
valittiin puhelinäänestyksellä. Äänestäjä näppäili äänimerkin jälkeen
henkilötunnuksensa. Mikäli kirkkoon kuulumaton äänesti, hänet liitettiin
samalla asuinpaikkansa mukaiseen seurakuntaan, mistä vahvistuksena posti toi
katekismuksen ja kirkollisveron maksukehotuksen.
Mohamed
tiesi Mooseksen kirjojen sijaitsevan Vanhan Testamentin puolella, Erik osasi
muuntaa kolmekymmentä hopearahaa euroiksi ja Marja tiesi Jaakobin saaneen Jumalalta
lempinimekseen Palestiina. Kaikki tunsivat vähintään kaksitoista opetuslasta,
mutta ainoastaan Mohamed henkilökohtaisesti. Erikistä tuli RaamattuTähti.
Mohamed sai kaksitoista ääntä ja Marja naisten äänet. Yhtään uutta jäsentä ei
saatu kirkkoon.
Lempi
lausui runojaan, joiss’ loppusoinnut kauniit vaan ja rytmi niin kuin Kotimaan
painokoneen konsanaan. Lilja lasketteli monta psalmia peräkkäin ja
virheettömästi ulkoa. Emmastiinan ohjelmistossa oli Mozartin sielunmessun
latinankielinen teksti. Emmastiinan ekumeeninen tyyli nosti hänet vuoden 2009
Lausujen lausuksi. Valitettavasti EU-säädökset estivät Keski-Euroopasta
tulleiden äänestäjien liittämisen suomalaisiin seurakuntiin.
Suursaarnaaja-kisan
voitto oli selvä jo ensimmäisen kilpailijan jälkeen. Taisto pystyi selittämään
Roomalaiskirjeen kahdessa minuutissa, niin että kuunnella ja äänestää ehti
Salattujen elämien mainoskatkon aikana. Uusia jäseniä kertyi kolmisensataa,
mutta katekismuspakkaukset palautettiin avaamattomina.
Idol’s
Gospel 2009 -äänestys jouduttiin keskeyttämään, koska paikalle tulvineiden
äänestäjien äänestäessä vahvistinjärjestelmät alkoivat piipittää ja vinkua.
Voitto ei olisi vähempää voinut ketään kiinnostaa, kaikilla oli hauskaa ja
lopuksi Jani, Joni ja Toni perustivat yhteisen bändin. Eikä seurakunnissa
harmiteltu, koska näiltä äänestäjiltä ei olisi montaa senttiä kirkollisveroa
saatu.
***
3.2.2009
Alku-
ja loppukirkkoteatteri
Teki
mieli tehdä teatteriesitys, sellainen hieno, sillä näky oli valtava ja sydäntä
huimasi sen syvyyteen ja korkeuteen ylös alas katsellessa. Rukoiltiin ja
pistettiin sana kiertämään. Väkeä tuli. Henki höyrysi ja tuoksui kunnes
näyttämö, katsomo, kahvio, pukineet, lavasteet, valot, vuorosanat, vipstaakit,
kommervenkit ja roina valmistuivat. Jokaisella oli annettavaa ja kaikille
riitti yli oman tarpeen.
Ensi-iltajuhlissa
päätettiin perustaa oikein yhdistys viljelemään ja varjelemaan
teatteriherätystä. Kaikki liittyivät, niin teatteriväki kuin katsojat. Joka
ikinen piti mitättömänä uhrauksena jäsenmaksua, jonka avulla sanoma leviäsi
kuin spottivalo näyttämön pimeyteen.
Kymmenen
vuoden kuluttua jäsenmaksun maksaneita oli kaksikymmentä kolme, seuraavana
vuonna yksitoista, ja vielä vuosi niin yhdistyksen hallituskin unohti maksaa
jäsenmaksun.
Hampaat
kirskuen hallitus uurasti kolme ensi-iltaa vuodessa: laadukasta lapsille,
nuorille ja vanhoille suunnattua teatteria, jossa valoja ei säästelty. Kirkkaat
valot valaisivat joka sentin näyttämöstä, katsomosta, kahviosta ja naulakosta.
Kun pääsymaksuista luovuttiin, saatiin yleisöä sen verran kuin esiintyjien
perheistä ja ystävistä riitti.
Kahdessatoista
vuodessa kaupunkiin oli sen sijaan syntynyt vireää yritystoimintaa:
rakennusliikkeitä, kahviloita, lavastemaalaamoja, valoteknikoita, puhujia,
räätäleitä, vipstaakkareita, kommervenkoilijoita ja roinan kerääjiä. Siunaukset
ovat ihmeellisiä.
***
15.3.2009
Onpa
ihmeellinen armo
Onpa
kerrankin mies, joka uskoo Jumalaan. Alkaa tapahtua!
Hän:
-
ihmeparantuu syövästä.- pettyy kansankirkkoon, joka laimentaa kristinuskon hengelliseksi viihteeksi.
- pettyy yhteiskuntaan, joka hylkää vähäosaiset ja voimattomat.
- kehottaa ihmisiä ottamaan usko tosissaan. Kaikki tai ei mitään.
- laulaa riemullisia ylistyslauluja.
- rukoilee ihmisten puolesta.
- kohtaa lähimmäisten hylkäämiä ihmisiä ja antaa heille ihmisarvon.
- pitää kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina, niin perheenjäseniään kuin seurakuntalaisiaan.
- rohkaisee ihmisiä vaeltamaan niin kuin Jeesus vaelsi.
- elää niin kuin opettaa.
- ei luovu uskostaan lahjottuna, kiristettynä, kidutettuna eikä syyllistettynä.
- luottaa kaikessa yksin Jumalaan, ei maalliseen apuun tai viisauteen.
- uskoo, että Jumala on voimallinen parantamaan sairaat.
- uskoo, että Jumala on voimallinen herättämään kuolleet.
- rakentaa seurakuntansa suojaksi kirkon.
Hän
on murhaaja, avionrikkoja, pilkkaaja, anteeksiantamaton, eriseurainen, ylpeä,
katumaton, eikä kunnioita äitiään. Kaikki tuhoutuu hänen ympärillään, oma
elämä, perhe, seurakunta. Kaikki. Miksi?
Antaisinko
hänelle anteeksi? Suostunko siihen, että hän saa armon, ehdottoman
anteeksiantamuksen Jeesuksessa Kristuksessa?
Juha Luukkonen on ohjannut Teatteri Takomoon näytelmän Ihmeellinen armo, jota esitetään maaliskuussa. Roolinsa loistavasti sisäistäneet näyttelijät ilmaisevat ihmisen uskoa kaikessa kauneudessaan ja kauheudessaan. Esillä on Jumalan ja ihmisen voima. Jumalan ylistys tempaa mukaansa. Siunaus vaikuttaa elämää ja kirous synnyttää kuolemaa. Nämä ristiriidat olet voinut aavistaa seurakunnassasi, mutta et ole uskaltanut avata silmiäsi.
Jos et saa enää lippuja, ole varuillasi syksyllä, jolloin saattaa tulla vielä muutama lisäesitys.
***
17.4.2009
Todistajien
puutteessa
Valtakunnallista
huomiota saaneen pääsiäisdraaman esitykset olivat meneillään. Esityksiä oli
kolmena peräkkäisenä päivänä. Paikallislehti julkaisi toisena päivänä
verkkosivuillaan kriitikon arvion, jossa muutamasta pikkuruisesta
muistutuksesta huolimatta kehuttiin kaikki: ohjaus, käsikirjoitus, näyttelijät
viimeistä harrastajastatistia myöten, valot, puvut, lavastus, esityspaikka.
Arvosana halleluja plus.
Verkkolehdessä
julkaistuun kritiikkiin saapui kommentti. Kalle-Karoliina ilmaisi huomanneensa,
että näytelmästä oli jotain kerrottu lehdessä, mutta voisiko joku yleisön
edustaja kertoa, kannattaako näytelmää lähteä kauempaa katsomaan. Kysymykseen
ei oltu vastattu seuraavan viikon puoliväliin mennessä.
Pääsiäisdraama
jäi Kalle-Karoliinalta varmaan näkemättä luotettavien todistajien puutteessa.
Olisiko hän lähtenyt omin silmin ihmettä katsomaan, jos lehtikritiikin olisi
kirjoittanut lähiesimies, vaimo, joku ostarin teineistä, sotaveteraaniliiton
edustaja, kirkkoherra, rakastajatar tai kantakapakan kaveri? Kuinka
yksityiskohtaisen kertomuksen draamasta hän olisi tarvinnut saadakseen
ynnätyksi vaivautumisen debetit ja kreditit oikein yhteen? Ja jos hän olisi
siitä kaiken kuullut, miksi vaivautua enää itse?
Kenen
ja monenko todistajan todistukseen ihminen luottaa? Kirkko, teatterit ja
konserttijärjestäjät pistävät euron eukkoineen tuotteidensa markkinointiin.
Vähintään yhtä tehokas on sosiaalinen verkkomarkkinointi, henkilökohtainen
todistus.
Pilapiirtäjä
Kari Suomalaisen mustahattuinen hahmo lausahti Hesarin sivulla 5.9.1961:
”Elokuvista puheen ollen, en koskaan osta sikaa säkissä. Käyn katsomassa vain
sellaisia filmejä, jotka olen nähnyt aikaisemmin!”
***
17.5.2009
Kirjoitettu on
Sairaalan sihteeri teki
kirjoitusvirheen – potilas kuoli.
Sairaalan sihteeri teki
kirjoitusvirheen –
lääkäriä ja hoitajaa syytetään.
Olipa kerran teksti, jonka
sisällöstä, käsittelystä ja säilytyksestä sosiaali- ja terveysministeriö antoi
asetuksen Helsingissä jo 19. päivänä tammikuuta 2001. Ja olipa se sellainen
teksti, ettei sitä sihteeri ajatellut sanelua purkaessaan, eikä lääkäri
tarkastaessaan, eikä hoitaja lukiessaan.
Oletetaan, että lääkäri
sanelee lääkkeen vahvuudeksi 10
grammaa . Sihteerin korva särähtää. Aina ennen tuota
lääkettä on mitattu milligrammoissa. On sellainen hetki päivästä, että
purettavia saneluja on jonossa pariksi viikoksi ja lisää tulee, eli hetki mikä
tahansa. Sanelijoissa on muiden muassa ”potilas syö ei päivä halu kaksi kolme
kerta miksi lääke sano”-maahanmuuttajia, ”yhsi-ysi, kahsi-kahsn,
kooket-viis-kasi-seitenkytä”-rentoveikkoja ja
”buranakuussataaykskertaaykspeepeeiitäeiverenpainehyväatenoliliaeiykskertaakaksvoiottaalinatiltarvittaessanitrot”-ajansäästäjiä.
Mutta heitä kaikkia yhdistää, etteivät he ole paikalla vastaamassa sihteerin
kysymyksiin.
Miten sihteeri ratkaisee
ristiriitatilanteen?
a)
Sihteeri luottaa em. asetuksen 6. pykälään,
jonka mukaan ”Terveydenhuollon ammattihenkilö vastaa sanelunsa perusteella
tehdyistä potilasasiakirjamerkinnöistä”. Sihteeri kirjoittaa mitä kuulee ja
olettaa lääkärin korjaavan sanelun.b) Kuten kohta a), mutta sihteeri jättää gramman tilalle pisteviivan.
c) Sihteeri hakee hyllystä Pharmaca Fennican ja tarkistaa ko. lääkkeen kaikki saatavilla olevat vahvuudet ja annostusohjeet ja muuttaa gramman omavaltaisesti milligrammaksi. Tästä ei parane mainita kellekään, sillä hänellä ei periaatteessa ole oikeutta muuttaa lääkärin sanelua.
Mitä
lääkäri tekee saatuaan sanelun tarkastettavaksi?
a)
Sanelu on paperilla pitkän näköinen, joten hän lukaisee vain sieltä täältä.b) Hän luottaa siihen että vakituisen sihteerin kirjoittama teksti on taas tarpeeksi oikein kuten aina ennenkin ja vetää perään puumerkkinsä.
c) Hän ei tarkista tekstiä sillä on lähtenyt kotiin. Ja koska sanelu on maannut sihteerin työruuhkassa jo kaksi viikkoa, hän ei edes muistaisi koko potilasta.
Mitä
hoitaja tekee saatuaan tekstin hoito-ohjeeksi?
a)
Pitää lääkärin sanaa ylimpänä ja ehdottomana auktoriteettina, kuten työilmapiiri
on opettanut.b) Pitää lääkkeen määrää oudon suurena, mutta koska hän on tänä yönä yksin vastuussa koko osastosta, hän ei ehdi lähteä sairaalan kirjastoon tutkimaan lääkekemian hienouksia.
c) Tuhahtaa halveksivasti kaiken maailman lääkärinplantuille ja tekee uhmamielin virkavirheen annostelemalla tekstinvastaisesti vain 10 milligrammaa lääkettä.
Mitä
potilas tekee? Kuolee.
***
20.10.2009
Tavoitteena
voitto, totuus vai oikeassa oleminen?
Kari Hotakaisen Ihmisen osa on rikas romaani kirjailijasta, joka myi kaiken minkä omisti, jotta saisi omaksensa elämän, Salme Malmikunnaksen elämän hintaan 7000 euroa. Myyjä lupaa hänelle totuuden, mutta pian totuus paljastuu pelkäksi lööpiksi. Totuuden takaa löytyy toisia totuuksia. Tai tavallaanhan ne kaikki ovat totta.
Kukaan
ei ainakaan voi sanoa, ettet ole oikeassa, kun kerrot omasta elämästäsi ja
ajatuksistasi (pois lukien ne joilla on oikeassa olemisen armolahja). Ei Salme
Malmikunnasta kuunteleva kirjailijakaan kiistä tätä, mutta hän katsoo Salmen
elämää useammistakin näkökulmista ja niin lukijalle avautuu Salmen elämästä
todempi kuva.
Me
kristityt useimmiten kavahdamme ajatusta, että kaikkien ihmisten jumala olisi
yksi ja sama tyyppi, joka istuu vuorella, jonka rinteet ovat valtoimenaan
erilaisia polkuja. Mutta jos Jumalan luo kulkee vain yksi polku, kannattaa
huipulle päästessä tehdä sightseeing laen ympäri, jottei luule polun päässä
retkottavaa pikkuvarvasta koko Jumalaksi.
Malmikunnaksen
Salme halveksii kirjailijan työtä, koska se on juttujen keksimistä. Samalla hän
halveksii kanssaihmisiään tai pikemminkin heidän oikeuttaan olla samalla tavoin
oikeassa. Mutta löytyy se guru ja profeetta Salme Malmikunnaksenkin elämästä:
somistaja Alfred Supinen. Edesmenneen Supisen mietteet ja lausahdukset ovat
Salmelle teologian kova ydin.
Petollisen
nopeasti romaanin keskipisteeseen kiitää Audillaan Kimmo, jolle puhuminen ei
ole oman näkökulman tai totuuden ilmaisemista vaan voittamisen väline. Hänelle
riittää, että hän puhumalla voittaa ihmisiä, työpaikkoja, omaisuuksia,
vaikutusvaltaa. Toisten ihmisten oikeuksista ja totuutta kokoavista
näkökulmista viis, tärkeintä on mellastaa, kunnes keskustelu loppuu ja oma
mielipide nousee epäuskon meren pinnalle kuin tyhjä pullo.
Ja
lopuksi esimerkkitarina, joka on totta.
Isä
ja tytär tulevat rinnatusten puistosta ja ylittävät tien. Isän askeleista
huomaa, ettei kotiin ole vielä kiire. Tytöllä on pyöräilykypärä ja apupyörät,
kaikki vaaleanpunaisia kuten kuuluukin siinä iässä. Pyörä saa hyvät vauhdit
jalkakäytävän korokkeesta. Tyttö kirnuaa polkimia ja silmät tähtäävät kaistojen
yli tiukassa tanassa, kunnes etupyörä tömähtää vastapäiseen korokkeeseen ja töyssähtää
sen yli.
-
Minä voitin! Isä on puoli kaistaa jäljessä, mutta kirvelevä häviö ei jää selitystä vaille.
- Oliko tässä muka joku kilpailu?
Isä on oikeassa niin kuin aikuiset aina ovat, mutta väliäkö hällä: tyttö kertoo kotona äidille, että voitti isän. Ja on oikeassa.
***
5.10.2009
Kuilu
kirkon partaalla
Pasi
Lampelan Kuilu-näytelmä (Helsingin Kaupunginteatterissa) muistuttaa kirkon
uumenissa piilevästä Betesdan seisovavetisestä lammikosta, joka epämääräisin
väliajoin kuohutetaan sillä seurauksella, että muutama kuohujen keskelle
tyrkitty jäsen lähtee järkensä löytäneenä UUT(een) ry:hyn.
On
kaksi sukupolvea. Isäkirkko ja äitikirkko ovat taivaltaneet jo pitkän elämän,
luopuneet monta kertaa ihanteistaan, jopa moraalistaan (mutta siitä ei puhuta,
sillä kaikki menneet on anteeksi annettu). Nyt on enää vähän tärkeitä asioita
ja yksi niistä on perheen koossa pitäminen. Isä ja äiti uhraavat paljon
verotuloja ja ns. tilaisuuksista kerättyjä kuitittomia kolehteja lastensa
viihdyttämiseksi.
Poika
kyyhöttää kotona kuin tuhlaajapojan isoveli. Hän haluaa muistuttaa
mahdollisimman tarkasti Mozartia, jonka musiikkia vanhemmat rakastavat. Jos
vanhemmat arvostaisivat ahkeraa kirkossakäyntiä tai vuosittaista
Israelin-matkaa, hän varmaan suorittaisi nekin.
Mutta
mielensä poika haluaa säilyttää järkkyneenä, jotta kokisi olevansa oma
persoonansa eikä vaaraton rasvapatti vanhempien selkänahassa - siellä mihin
ihminen harvoin katselee, eikä voikaan, ellei peili osu juuri kohdalleen. Poika
ei suostu halpamaisiin eikä kalliisiinkaan terapioihin, hän nauttii totuuksien
laukomisesta. Totuuksia on monenlaisia: makuuhuoneen seinän läpi kuunneltuja,
loogisesti pääteltyjä ja lempparijakeita Raamatusta. Joka totuuden alle hän
piirtää Eskon-puumerkin: valikoituja kuvia maailmanlopusta ja Harmageddonin taistelusta.
Sitten
saapuu kotiin tytär kuin tuhlaajapoika EU:n ja tiedemaailman sikaloista. Hän on
menestynyt! kaunis! älykäs! tyylikäs! Kirkkovuoden paras saalis. Vanhemmat
laativat jos jonkinlaista hyväksikäyttöluonnosta.
Mutta
elämä ei aina mene niin kuin Raamatussa ehdotetaan. Tuhlaajatyttärelle ei riitä
hurjat ilo-orgiat, vaan hän haluaa tuntea taustansa, ruopata ja salaojittaa
Betesdan lammikon. Höpö höpö nyt! Kristityn tulisi elää tässä hetkessä, unohtaa
menneet, vaikkakin arvostaa edellisten sukupolvien sisua, joka on saanut aikaan
hyvin organisoidut demokraattiset hallintorakenteet, loogisen teologian ja jopa
maailmanperintökohteiksi arvioituja kirkkorakennuksia.
Lammikon
vedet kuohutetaan. Näytelmän ensimmäisestä minuutista viimeiseen ”huutavan ääni
kuuluu erämaassa”. Lähtöasetelmat ovat niin herkulliset, että loppupuolen
ilmeisesti kohokohdaksi tarkoitettu traaginen paljastus: ”Minun oli sinua
ikävä, äiti, kun jätit minut 12-vuotiaana sisäoppilaitokseen” kuulostaa siltä
kuin vihkiparilta tai vainajan omaisilta kysyttäisiin laulutoivomuksia
siunaustilaisuuteen, ja ainoa muistettu laulu olisi Kerran usko lapsuuden.
Vain terve ehtii hypätä ensimmäiseksi Betesdan lammikkoon ja pelastuu.
***
3.9.2009
Ilmaisu
on ilmi tulemista
Suomalainen
on tyytyväinen kuin viljanjyvänen, kun saa olla piilossa pimeässä mullassa.
Turvottaa niin, liekö ummetusta. Ihmisessä on ahdasta ja jotain pitäisi saada
ulos. Vaan kun ensin tietäisi, kantaako oras kortta ja tähkää vai ajaako
traktori sen yli. Olisi noloa olla väärässä.
Suomalainen
rakentaa talon ja kyttää ikkunasta, ihailevatko ohikulkijat sitä.
Suomalainen
kirjoittaa nimimerkillä yleisönosastoon kuopasta, joka lähikaupassa käydessä
täräyttää pyörää ikävästi, kananmunat saattavat rikkoutua. Hän odottaa
kirjoituksensa vastineeksi liikenneministerin älähdystä tai Destian johtajan
anteeksipyyntöä. Ne olisivat suomalaisen elämässä tapauksia, joista kannattaa
mainita elämäkerrassa tai vähintään muistokirjoituksessa.
Suomalainen menee kirkkoon ja kiittää pappia saarnasta. Sitä vaatii kristillinen rakkaus. Tosin saarna oli pari minuuttia liian lyhyt. Siinä ei myöskään varoitettu synneistä, joita suomalainen joka päivä näkee asumalähiönsä pihapiirissä. Eikä siinä myöskään otettu kantaa homoavioliittoihin, joita hän joka päivä tuumiskelee. Hän antaa vastaisen poissaolonsa jumalanpalveluksista saarnata papille väkevästi.
Suomalainen
kirjoittaa elämästään kirjan. Tai jos ei jaksa niin pitkästi niin runokirjan:
jakaa tekstin palasiin ja lisää rivinvaihtoja parin kolmen sanan välein. Hyvät
lukijat, tämä tarina on tosi päinvastoin kuin ne sadat julkkisten kynäilemät
rahastusromaanit.
Nyt
oraalle on käydä köpelösti. Kustannusyhtiön traktori ajaa villisti ympäri
käsikirjoituspeltoa metrin leveillä pyörillään. Onneksi hylkykirjeitä ei
julkaista lehdistötiedotteina. Sananvapaus on hyvä, kunhan sen varjolla ei
ilmaista kenestäkään mitään.
Omakustanne!
Kohta postista kolahtaa laatikollinen suomalaisen todistuspuheenvuoroja.
Seurakunnan tilaisuudessa hän ei kertoisi itsestään sanan sanaa.
Todistuspuheenvuoron pitäjät ovat hihhuleita ja itserakkaita. Omista asioistaan
jaarittelevat kirkkokahvikaverit ovat kuuntelukyvyttömiä ja ymmärtämättömiä,
sokeita. Mutta kirja on raamattu, siinä ihminen ilmaisee sanassaan itsensä, ja
suhteensa lähimmäisiin, jotka saavat nyt maksaa – kirjasta.
Vilja
itää Suomen pelloissa. Jos siitä maksetaan.
***
18.8.2009
Minäkin
olen Adolf Eichmann
Kun
kysytään: ”Eikö oo kauheeta kun toikin tekee tommosta vaikka on uskova tai
ainakin se käy kirkossa?”, kunnon kristitty höristää korviaan, nöyristää
ylpeänä päänsä, ja huokaisee: ”Mä en oo mikään heittään ensimmäistä kivee...”
Jari
Juutisen näytelmässä Minä olen Adolf Eichmann saat käteesi sen ensimmäisen
kiven. Voi kun söpöä että maallisessakin teatterissa turvaudutaan näihin
riparileirien iltanuotionäytelmiin, kun halutaan olla syvällisiä! Ole
varuillasi. Ennen kuin ilta on lopussa, sinut yllätetään todistajan viitta
kintuissa.
Kyseessä
on syvällisin lukemani kotimainen näytelmäteksti sitten Laura Ruohosen
Kuningatar K:n. Enää kuukausi ennen kuin näen sen näyttämöllä Lappeenrannan
kaupunginteatterissa. Näytelmästä on tarjolla enää neljä esitystä.
Onko
väärin elää hiljaisuudessa ja toimittaa omia tehtäviään ja tehdä työtä käsillään,
niin kuin apostolit ovat käskeneet?
Jos
ydinvoimala räjähtää ja kansasta jää jäljelle vain rippeet, pitää kaikki
voimalan rakentajat tuomita kuolemaan. Tuomitsemisoikeus on vain niillä, jotka
alusta asti ovat kahlinneet itsensä rakennustyömaan puomeihin ja pylväisiin ja
tehneet itsemurhaiskuja voimalan henkilökunnan koteihin ja työpaikoille. Mutta
koska heitä ei enää ole, tuomiovaltaa käytämme me, jotka satuimme jäämään
eloon. Onhan meitä kaikkia kohdannut suru: työ- ja koulukavereita, sukulaisia,
tuttavia, TV:stä tuttuja ja paikallislehtien kuvissa nähtyjä on menehtynyt.
Jonkun vielä täytyy kuolla, niin että ehdimme saada kuoleman valokuviin,
videolle ja lehtien märehdittäväksi. Oikein perusteellisesti!
Että
näkisi omin silmin että edes joku on vääremmässä kuin minä. Että on eettisesti
kestävämpää kiduttaa montakymmentä miljoonaa ihmistä kuoliaaksi helposti
parannettavissa olevilla taudeilla kuin eutanoida liki seitsemän miljoonaa
ihmistä kuoliaaksi sukkelasti, kustannustehokkaasti ja loistavalla
logistiikalla.
***
24.8.2009
Myytti:
kristillinen kaunokirjallisuus
Tutustuin
kristillisten kustantajien kaunokirjalliseen proosatarjontaan selailemalla
netistä kustantajien itse laatimia kirjaesittelyjä.
Aikamedia:
Tarjolla on dekkareita, hevoshulluikäisten nuorisoromaaneja, sairaalaromantiikasta ja Karjalan tytön lähetyskenttäseikkailuja. Kustantaja on koonnut nämä kertomakirjallisuus-nimekkeen alle, normaalikustantamoissa puhuttaisiin viihdekirjallisuudesta tai ns. lukuromaaneista. Lukuromaanit ovat parhaimmillaan kirjoittamalla hidastettuja Salattuja elämiä.
Kirjapaja:
Yleinen
kirjallisuus -nimekkeen alta löytyi kaunokirjallisuudeksi luokiteltavaa
käännöskirjallisuutta: Miguel de Unamuno: Pyhän miehen uhri ja klassikko C.S.
Lewis: Paholaisen kirjeopisto.
Päivä:
Saatavilla
runsaasti jännitysromaaneja. Kristilliseen kaunokirjallisuuteen ne ehkä sitoo
sijoittuminen Raamatun maihin ja/tai ns. lopun aikoihin.
Perussanoma:
Bodie
Thoenen lukuromaaneja/toimintaviihdettä Raamatun maissa tai muuten vain
juutalaisten parissa.
Arkki,
Fontana Media, Herättäjäyhdistys, Karas-Sana, Kirjatoimi, Kuva ja Sana, ja Uusi
Tie eivät näytä kustantavan tällä hetkellä kaunokirjallisuutta.
Entä
tämän syksyn sato normaalikustantamoissa? Löytyykö kristillistä
kaunokirjallisuutta, jotain sellaista kuin Mika Waltarin Valtakunnan salaisuus
tai Felix onnellinen tai parin vuoden takaa Erik Wahlströmin Jumala?
Gummerus:
Sakari
Issakainen: Mitä pilvet puhuvat. Romaani syyllisyydestä ja sovituksesta.Catherine Cookson: Lukittu lähde. Kirkkoherran rouva rakastuu maatyöläiseen.
Tammi:
Geraldine Brooks: Kirjan
Kansa. Tarina
Juutalaisten pyhästä kirjasta. Juutalainen uskonnollinen teos herättää myrskyäviä
intohimoja kaupungissa, jossa katoliset, ortodoksit ja muslimit ovat
taistelleet useita vuosia tuhansin uhrein. Lukuromaani
Like:
Hal Duncan: Pergamentti. Kaikkeuden kirja. Luomiskertomus sukeltaa myytteihin. Vaihtoehtoinen
luomiskertomus. Scifiromaani.
Kirjan
todellista sisältöä ei tule kuitenkaan tuntemaan kuin lukemalla. Mutta onhan
kristityllä varaa olla rohkea ja katsoa silmiin tuntematontakin ihmistä - tai
kirjaa. Todennäköisesti monessa muussakin normaalikustantamon romaanissa
kristinusko näkyy riveillä tai rivien väleissä, sillä hyvässä kirjallisuudessa
ihmiset ovat kokonaisia. Heillä on sekä kehnoja että kelpoja ominaisuuksia,
ajatuksia, tekoja ja maailmankuvia.
Perinteisessä
kristillisessä normistossa ”maailmalliset romaanit” on katsottu todellisuudesta
ja ainakin Jumalasta vieroittaviksi. Mitä siinä tapauksessa kertoo kristillisen
kaunokirjallisuuden äityminen eskapististen jännäreiden, lopun aikojen sotien
ja todellisuutta vieroksuvan romantiikan markkinoijaksi? Onko
nykykristillisyytemme kaipuuta väkeviin tunteisiin ja elämyksiin? Latistaako
vuolas opetus-, hartailu- ja raamatunselityskirjojen tehtailu kristittyjen oman
ajattelun, kokemiskyvyn ja tunnemaailman? Ihmisen pitäisi kuitenkin olla kuva
siitä Jumalasta, joka on luonut kaiken, millä TV:n luonto-ohjelmat katsojaa
ällistyttävät. Ja paljon enemmän. Paljon.
***
30.11.2009
Ääniä
yleisöstä
Missä
menee siedettävän ja sietämättömän käytöksen raja seurakunnan tilaisuuksissa?
Suomen seurakuntien ja kirkon johtajat näkevät kovasti vaivaa aktivoidakseen
maallikoita yleisöksi heidän järjestämiinsä tilaisuuksiin. Sama huoli on
taide-elämän toimijoilla. Jääkiekko-ottelulipulla saa kaksi euroa alennusta
teatterilipusta. Kauppakeskuksiin tarjotaan erikoistarjouspalveluksia ja
siunaustilaisuuksia. Sinfoniakonsertin väliajalla esiintyy Tuike Tähtösen
RockRämBäm. Gospeljumppaan liitetään kevyt loppusiunaus. Rajat madaltuvat ja
hyvä sinänsä niin.
Nyt on saatu yleisö sisään, ja päästään asiaan. Solisti Pekka Kuusiston jousi heilahtaa. Tulkinta on henkeäsalpaava, tuhat neljäsataa korvaa kurkottaa, tulinen ääniammus laukeaa ja raukeaa haihtuen hehkuvaksi säkeneksi, hiljaisemmaksi kuin veren kohina kaulavaltimossa.
- Bravoo! Hyvä pojat!
Parin
penkkirivin takana läiskytetään kaikin raajoin ja kaulavaltimo tuntuu
tukkoiselta. Solisti kumartaa mahdollisimman kevyesti ja jatkaa, antaa lähellä
istujien huolehtia tuijotuksesta.
Musiikki jatkuu, kutkuttaa, etenee
konserton taitteiden rajalle. Solisti kääntää varmuuden vuoksi nyt yleisölle
selän ja pitää viulunjousta lähtövalmiina. Orkesteri ja solisti tuijottavat
jähmettyneinä toisiaan.- Loistavaa! läiskyttää takarivi käsiään.
- Tässä ei kuulu taputtaa ennen kuin konserton lopussa, kuiskuttaa epätoivoinen rouva sivummalta. Kuuluu loukkaantunutta mutinaa. Edetään seuraavaan taitekohtaan.
- No eikö nyt kukaan taputa! huutaa takarivi.
Pekka Kuusisto ja Iiro Rantala alkavat tangoimprovisaatiot.
- Soittakaa seuraavaksi Argentiina! takarivi huutaa hiljaa haipuvan päätössävelen päälle ennen kuin yleisön taputukset ehtisivät pilaamaan kuuluvuuden.
- Seuraavaksi soitamme Nuoruustangon. Hyräilkää mukana niin kuullaan salin akustiikka, M-kirjaimella, niin ei ole huolta sanoista, Kuusisto pyytää yleisöä. M leviää silkkisenä mattona salin ylle. Harvemmin saa laulaa yhteislaulua tällaisten solistien säestyksellä. Mutta takarivillä osataan toki muutakin kuin M-kirjain, on meinaan käyty kouluja, pojaat!
- Läämpöni leempeni aannaan...
Onneksi nuotilleen.
Satu Silvo esittää näyttelijätärdiivaa komediassa Hyvää syntymäpäivää, Vivian. Hehkuu, hehkuu. Parhailla paikoilla istuu kaksi kaverusta. Kaverukset keksivät Vivianille omia vastauksiaan ja kyselevät kaikenlaista toisiltaankin. Parikymmentä ilmeikästä naamaa ympäröiviltä penkkiriveiltä hakee heidän katsettaan. He vastaavat katseeseen ihmettelevin sinisin silmin ja jatkavat sitten keskustelua.
Syntymäpäiväsankari vaihtaa asua entistä juhlavampaan näyttämön etualalla. Taitaa siinä reittäkin vilahtaa ja dekolteen reunasta muutama pitsinen sentti.
- Sä oot kaunis, Satu! huutavat kaverukset täysin palkein ja mölisevät kohotetuin käsin kuin Rinkelinmäen jäähallin ns. sikakatsomo. Viitisenkymmentä ilmeikästä naamaa ympäröiviltä penkkiriveiltä hakee heidän katsettaan. Juonen käänteet jäävät suurimmalta osalta kuulematta tai ainakin näkemättä.
Kaverukset kuuluvat onneksi seurueeseen, josta löytyy selkärankaa. Väliajan alkaessa kuuluu laumanjohtajan ääni.
- Nyt Lasse laitat takin päälle ja menet ulos etkä tuu enää takaisin. Teatterissa ei yleisö huutele näyttämölle.
Ja niin Lasse kaverinsa kanssa jäi nauttimaan pidennetystä väliaikatarjoiluista.
***
20.2.2010
Kahdeksan
surmanryyppyä - mikä ihana himo!
Jos
et ole koskaan kehdannut tuijottaa alkoholistia läheltä kiinteästi (se haisee,
se voi huomata, se voi sanoa jotain, niistä ei koskaan tiedä, se voi käydä
käsiksi, se voi luulla olevansa normaali, se luulee että annan rahaa/viinaa),
teatteri Vanha Juko Lahdessa antaa siihen mahdollisuuden tänä keväänä.
Juha
Luukkosen ohjaama Kahdeksan surmanluotia näyttää tuikitavallisen lahtelaisen
roskakuskin tien rikosotsikoihin. Palkkatyön puutteessa hän toteuttaa EU:n
asettamaa tuottavan ikääntymisen eli ”tuottavan työelämän jälkeisen ajan”
ihannetta: omistautuu juomisharrastukselleen vapaaehtoisesti, tavoitteellisesti
ja periksiantamattomasti. Ystävät, markkinavoimat ja himo kannustavat.
Yhteiskunta ja perhe asettavat tielle hidasteita, rajoja ja sulkuja, mutta
urhea sankari rynnii pontikan voimalla niiden läpi.
Isä
tappaa neljä poliisia ja pojasta polvi vielä paranee. Poika ei juo, viina on
kalkkisten juomaa. Elämä isän kanssa on kuitenkin opettanut olemaan aralla
tunnolla, joka ylivertaisen lahjakkaasti tunnistaa kanssaihmisten virheet. Ja
virheistä pääsee helposti, tappamalla. Poika lähtee Lahden yöhön lopullinen
ratkaisu ladattuna repussaan.
Vanhan
Jukon Kahdeksan surmanluotia pistää miettimään himon olemusta. Himo antaa
ihmiselle näennäisen oikeuden nousta jumalaksi, vaikkei laajemmin niin
vähintään omassa ja lähimmäisten elämässä. Himoa tunnetaan päihteisiin,
peleihin, uskoon, työhön, Raamattuun, seksiin, rahaan, valtaan, oikeassa
olemiseen... Kaikki minun himoani vastustavat mielipiteet, kehotukset ja käskyt
ovat vääriä. Riittää, että minä himoni profeettana ilmoitan himoni tahdon ja
tarpeet.
Näytelmä
muuttaa kuvaa maailmasta. Uutiset tuntemattomien hyökkääjien tekemistä
väkivallanteoista, tapoista ja raiskauksista eivät enää ole kummajaisia
toisista maailmoista vaan loogisia kohokohtia himojen valtaamien ihmisten ja
heidän läheistensä elämässä.
***
9.3.2010
Pikkuleipää
ja täysjyvähuveja
Pikkuleivän
eteen raataminen on mielekästä puuhaa. Itse saa suun makoisaksi ja lähimmäiset
terveellistä täysjyvähuvia. Mitä se on?
Tampereen
Kristillinen Teatteri astuu uusille jäille. Esitämme kristillisessä maailmassa
liikkuvia näytelmiä kuutena iltana huhti-toukokuussa. Esityksiä varten olemme
vuokranneet teatterikäyttöön tarkoitetun tilan, jossa on nouseva katsomo,
mustalla verhotut näyttämöseinät sekä mahdollisuus ääni- ja valokaluston
käyttöön. Pääsemme esittämään monen idean, huolen, ilon, illan ja vuoden työn
täysjyväisiä tuloksia. Se on pikkuleipää se!
Millaista
on olla vapaa yhdistysmuotoinen kristillinen teatteri Suomessa? Vapaalla tässä
tarkoitan teatteria, joka ei ole yhdenkään seurakunnan tai järjestön
isännänotteessa. Sitä pelottavaa maallikkoutta, jonka valloilleen pääsemistä
niin tarkoin varotaan. Että ei ole sidottu kirkkovuoden rytmiin tai
velvollisuuteen elävöittää vähintään viisi saarnaa per vuosi. Vaikka hienoja
tilaisuuksiahan nuo ovat teatterin käyttöön, ei siinä mitään. Moni pienikin
draamakatkelma keskellä laulu-puhe-kahvit-puhe-laulu-loppurukous-kaavaa
virkistää ja koskettaa seurakuntalaisia.
Mutta
kun loppuun asti mietitty ja harjoiteltu pikkuelävöitys tai hartausnäytelmä
vaatii parin kuukauden työn oman-työn-ohella-ryhmältä, ei jää aikaa tehdä
sellaista teatteria, johon tavoitteellisen teatteriharrastajan sydämessä on
kaipaus. Alkuperäisestä näystä ja luovuuden potentiaalista on luovuttava ja
kuunneltava suu tanassa juhlapuhujien hehkutusta luovuuden mahdollisuuksista
seurakunnassa.
Vapaus on jees, mutta se maksaa. Kiitollisia olemme jokaisesta laupiaasta samarialaispapista, joka antaa oudolle ja muukalaiselle sijaa luonaan vaatimatta vastineeksi luopumista omasta näystä. Heitä on, mutta ei niin paljon kuin lonkalta luulisi. Ilman heitä ei kristillistä vapaata teatteria olisi. He esimerkiksi tilaavat esityksiä, joista saaduilla palkkioilla maksetaan mm. puhelinkulut, rekvisiitta ja harjoitusten tilavuokrat (kaupunki vuokraa muuten kristilliselle teatterille harjoitustilaa halvemmalla kuin seurakunta!).
Mutta
nyt astumme ujosti uusille jäille. Hetken ajan olemme ”oikea teatteri”,
kuittaamme kulumme pääsylipputuloilla (tervetuloa!) ja kerromme näyttämöltä
käsin, mitä ajatuksia ihmiskristityn päässä liikkuu.
***
26.3.2010
Kristuksen
morsian: Kotimaa24
Heini
Junkkaalan kirjoittaman ja Saana Lavasteen ohjaaman Kristuksen morsian
-näytelmän ensi-iltaa vietetään tänään Kansallisteatterissa. Takana on jo kaksi
ennakkoesitystä. Eilisen ennakon perusteella kaikki Kotimaa24:n blogistit ja
keskustelijat olivat jo lavalla rooleissa. Jos joku luulee puuttuneensa,
ostakoon piletin ja käyköön katsomon puolella. Näytelmätekstin voi ostaa
Lasipalatsin Kirja kerrallaan -kaupasta (myös postipoika kuljettelee), mutta
kuten tiedämme, kirjoitettu sana on vain hämärä kuva verrattuna kasvoista
kasvoihin katsomiseen.
Ohjaaja
tuo alkuepisodin ja lavastuksen avulla loistavasti esiin kirjoitetun Sanan
keskeisyyden. Ihminen, joka ei tunne Jumalan Sanaa, on ns. viaton luonnonlapsi.
Jumalan Sana on se paratiisin puu, joka tuo elämään tajun oikeasta ja väärästä,
sukupuolisuuden häpeän ja välttämättömyyden, että yhden on lopulta kuoltava.
Paratiisin
puusta syöneet roolihenkilöt siirtyvät aikaan, jossa totuus ja valhe, ihmisen
tuomio ja pelastus ratkaistaan oikeilla vastauksilla naispappeus- ja
homokysymyksiin. Näytelmä ei sorru missään vaiheessa karikatyyri-ihmisiin.
Roolihenkilöillä on menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus. He elävät ja
hengittävät, muuttuvat vuorovaikutuksessa yhteisön ja Jumalan kanssa. Heidän
ajatuksensa eivät synny tyhjiössä, ”niitä ei valita kaupan hyllyltä eikä koota
kotona”.
Junkkaalan
teksti on rehellistä, rajua ja rakastaa jokaista roolihenkilöä: homoaktivistia,
joka paiskoo äänekkäitä vastauksia tasa-arvokysymyksiin; konservatiivipastoria,
jolle homouden ja naispapit hyväksyvä kirkko on antikristus ja porttokirkko;
naispiispaa, joka puolustaa Jumalalta saamaansa kutsumusta; lesbonaista, joka
taistelee eheytyäkseen heteroksi ja hänen puolisoaan, joka on hylätty Kristuksen
tähden; ihmistä, jolle lesbot ovat yliseksuaalisia himokoneita; perinteistä
pastorinrouvaa.
Näytelmässä
ei tuomita ketään, mahdolliset tuomiot tapahtuvat katsojan sydämessä. Ja niistä
tuomioista yllättynee eniten tuomari itse.
Roolitus
on osuvasti tehty. Pikkumiinuksina jäi mieleen Jukka Puotilan esittämän
Simeon-seurakunnan pastorin elämän taitekohta, joka ilmeisesti käsikirjoituksen
takia jäi irralliseksi ja perustelemattomaksi. Loppua kohden
tapahtumataitteiden tahti kiihtyi niin, että olisin kaivannut enemmän
ajatteluaikaa niiden sisään.
Kristuksen
morsiamen seuraaminen onnistui ainakin neljäkymmenvuotisen seurakuntaelämän
pohjatiedoilla. Teksti oli paitsi kiinnostavaa, myös täynnä viitteitä
Raamattuun ja seurakuntaelämän pikku hienouksiin. Tiedä sitten, kuinka paljon
ymmärtää katsoja, jolle kristillinen sanasto on vieraampaa; väliajalla kaksi
katsojaa keskusteli kohtauksesta, jossa ”teologian opiskelija kääntyi papiksi”.
***
25.4.2010
Kristillinen taide? Hoh- hoijaa...
Imagine 2010 -tapahtumassa viime viikonloppuna kääntyi kanava jos
toinenkin määrittelemään kristillistä taidetta. Taiteilijan kohdatessa kirkon
ja seurakuntaelämän syntyy harvoin mitään, mikä vastaisi hänen käsitystään
kristillisestä taiteesta.
Kristillisten piirien ulkopuolella kristillistä taidetta yleisesti
pidetään ennalta arvattavana, yksioikoisena, tendenssimäisenä, huonotasoisena.
Kristilliselle taiteelle ei myönnetä apurahoja säätiöiltä, jotka pitävät yllä
suomalaista taide-elämää. Syynä ei ole kristittyjen vaino tai yleinen
jumalattomuus, vaan niiden hankkeiden taso, joihin apurahaa anotaan.
Kirkkoherra Pekka Kaskinen esitti paneelipuheenvuorossaan hyvän
kysymyksen: Tarvitseeko kaikkea kutsua heti taiteeksi? Osasyy kristillisen
taiteen huonoon maineeseen voi olla, että rakkautta täynnä oleva seurakunta
korottaa ihmeeksi ja jumalalliseksi taideluomaksi kaikenlaista itseterapiaa ja
pikkukivaa ilmaisuhommaa. Ns. maallisella puolella käytetään sellaisesta
luomistyöstä monia nimityksiä, eikä lainkaan väheksyviä, vaikkapa: nuori
kulttuuri, harrastajien taide, luova itseilmaisu, oman äänen etsiminen, luova
toiminta. Johtuuko suhteellisuudentajun puute seurakunnissa juuri siitä, että
todellista taidetta niin harvoin päästetään sinne?
Onko taide kristillistä vain silloin, kun se kertoo Raamatun
kertomuksia, siteeraa Raamattua tai käyttää kristillisiä symboleja? Näillä
kriteereillä kuka tahansa taiteilija voi luoda kristillistä taidetta ja palvoa
sitten lopun aikaa saatanaansa.
Termi kristillinen taide joutaisi pois häiritsemästä. Taiteilija
suodattaa näkemäänsä ja kokemaansa elämää ihmisten nähtäväksi, kuultavaksi,
koettavaksi oman taiteenlajinsa kielellä. Jos hän on kristitty, kuuluu
ruotsalaiseen kansanpuolueeseen tai halailee Amma-äitiä, se on osa hänen
näkemäänsä ja kokemaansa elämää.
Tavallisessa olossaan ihminen elää kahdestaan oman näkökulmansa kanssa. Yhtäkkiä Jumala puhuu valkovuokon tai onnettomuuden kautta juuri, kun sitä ei olisi odottanut ja sellaisia asioita, joita ei olisi odottanut. Taide jatkaa tätä Jumalan uutta luovaa työtä. Taiteilija on lasinen ihminen, jonka läpi lähimmäinen näkee toisen ihmisen ja oman peilikuvansa. Omaan napaan ja seurakunnan napaihmisiin tuijottaminen ei tee ihmisestä ylen viisasta ja ymmärtäväistä.
Länsipolvet pyörittelevät päätään fasistisen tai sosialistisen
realismin taiteen edessä. Halveksitaan taiteilijoita, jotka arvostivat enemmän
henkeään ja/tai uraansa eivätkä olleet taiteessaan rehellisiä. Harva sosialistisen
realismin tuottama taideluoma on jäänyt eloon, tai edes kituu museoituna
kuriositeettina tai varoittavana esimerkkinä.
Näemmekö saman epäsuhdan kristillistä taidetta märitellessämme? Pitääkö kristillisen taiteen kumartaa ja mielistellä kirkon ja seurakuntien johtajia saadakseen elää ja hengittää seurakunnassa? Luoda kaunis, tasapainoinen, onnellisesti päättyvä tarina, joka ei häiritse ketään vaan puhuu kristillisillä symboleilla, jotka aukeavat vain sisäpiiriläisille? Uskokaa tai älkää, kynttilän sytyttäminen ei tuo viidelle miljoonalle suomalaiselle ensimmäiseksi mieleen Jeesusta, Pyhää Henkeä tai ylipäätään Jumalaa.
Kristillinen taide, jonka kädet on sidottu päättäjien ja
raamatunopettajien toiveilla, vastaa kristillisen elämän ulkopuolella mainoksia,
viihdettä, propagandaa ja valkoisia valheita.
***
21.5.2010
Usko, kateus ja taide
Nuorella teatteripuutiaisen puremalla neitokaisella on tuhannen
taalan paikka. Vain pari metriä edempänä, näyttämövaloissa kumartaa Suomen
teatteritaiteen mahtinainen. Hän on esittänyt Raamatun tekstejä luontevuudella,
johon harva yltää. Hillityin liikkein, harkituin äänenpainoin ja katsein.
(Huomatkaa teknisen taidon lisäksi läsnäolon ja eläytymisen kyky.) Tekstit ja
Jumala ovat alkaneet elää kuulijan sydämessä.
Nyt mahtinainen kysyy yleisöltä mielipiteitä tavasta, jolla hän
Raamattua esitti. Oliko liian rajua? Saako Raamatun tekstit lausua erilailla
kuin mihin on totuttu, saako niissä olla mukana tunnetta tai rytmitys, jota
Jumalanpalvelusten kirjaan ei ole kirjattu? Kertokaa, ihmiset, ja kysykää!
Neitosen posket punertuvat, pää vapisee ajatusten voimasta,
ystävättäret ympärillä tönivät. Hän on opiskellut teatterijuttuja melkein
vuoden jo, ja tavoitteita on. Nyt hän hengittää samaa ilmaa kuin tuo nainen,
joka on kulkenut tien loppuun saakka, tuo nainen, jolla on teatterin
valtakunnan avaimet, viisaus ja voimaa kuin suurien vetten pauhussa. Hänellä on
mahdollisuus esittää kysymys, johon on luvattu vastata.
Mitä sinä kysyisit jos Luther ilmestyisi sinulle ja lupaisi
kuunnella ja vastata? Tämä neitonen tiesi, hän oli valmis. Hän kysyi: ”Ootko sä
uskossa?” ja: ”Miten sä valitsit teatterialan?”
Tässäpä sitä oli ajatusten jänneväliä. Kuten kaikkia
luovansorttisia nuoria neitokaista on kutsuttu uhraamaan taidelahjansa
alttarille. Mutta vaikka monet ovat kutsutut ja suuret määrät uhratut, vain
harvat ovat valitut. Näkyville nostetaan
ne harvat ja heidän paikkaansa jonottaa neitokainenkin, jolle ei koskaan
tunnu tarjoutuvan tilaisuuksia.
Jospa nuo harvat eivät olisikaan uskossa tai olisivat siinä jotenkin väärin! Silloin voisi luottaa siihen, että Jeesus pian kukistaa väärämieliset jalkojensa alle; silloin tosiuskovat saavat vihdoin näyttämöaikaa. Jos mahtinainen ei ole uskossa, hänen taiteessaankin täytyy olla jotain mätää, jota sokea yleisö vain ei huomaa. Mutta eräänä päivänä heidän silmänsä avautuvat, ja he huomaavat jumalankuvansa saastaiseksi ja kumartuvat neitokaisen puoleen.
Mutta toisaalta: tuossa on nyt ihka elävänä mahtinainen, jolla on
teatterin valtakunnan avaimet. Olisipa elämänhistorioissa jokin yllättävä
yhteys, ihan pikkuruinenkin samankaltaisuus! Ehkä meitä kumpaakin on
kannustettu samoin sanoin ekaluokan joulujuhlan jälkeen. Se todistaisi
neitokaisen hengen kanssa, että eräänä päivänä hänkin saa näyttämön ja puolet
valtakuntaa.
Edellisessä postauksessani kerroin kuulumisia Imagine 2010
-tapahtumasta. Siellä moni taiteilija halusi määritellä kristillisen taiteen”
taiteeksi, jota tekee kristitty taiteilija”. Tuon neitokaisen ensimmäinen
kysymys tuo hyvin esiin määritelmän ongelmallisen puolen: kuka määrittelee taiteilijan
kristillisyyden? Afrikkalaisen animistin näkemys on vallan erilainen kuin
kotimaisen konservatiivin.
***
13.6.2010
Blogimetsä parrasvaloihin
Ajattelin istuttaa blogimetsän näyttämölle. Täällä ulvoo niin
suloisen dramaattinen puuskatuuli. Sisäiset jännitteet kiristyvät. Sanoihin
sidotaan painoja ja teriä. Hahmottuu sankareita ja pelkureita, viattomia,
syyllisiä ja syytettyjä, omasta syystään tai syyttä kärsiviä.
Teatteri-lehdessä 4/2010 Kirsikka Moring arvioi Kristuksen morsian
-näytelmää ja päättää kritiikkinsä sanoihin: ”Jonain päivänä toivoisi näkevänsä
jopa uskosta ja kristittyjen yhteydestä eli seurakunnasta älyllisesti haastavaa
teatteria pastori Terho Pursiaisen pamflettien hengessä.”
Helsingin ylioppilasteatteri on tehnyt jo kolme näytelmää Helsingin kaupunginvaltuuston kokouspöytäkirjoista. Näytelmät ovat räväyttäneet paikallispolitiikan unettamat silmät ammolleen, valtakunnallinen huomio on ansaittu, todistavat todistajat. Tosielämässä tapahtuu oudompia ja mielenkiintoisempia juttuja kuin elokuvissa.
Joten miksipä ei myös blogimetsän kasvusta ja karikkeesta saisi
aikaan hiuksia nostattavan draaman. Metsän asukkaista löytyy riittämiin
aineksia roolihahmojen luomiseen, blogeista ja kommenteista pohjatekstiä, jota
työstää eteenpäin. Mikähän draaman muoto toisi parhaiten esiin pyhäin
seurakunnan pyhäin yhteyden?
Kesäinen farssi, jossa huudellaan puskasta, humallutaan Hengestä
ja sekoillaan parisuhteissa, kunnes lopuksi totuus paljastuu ja kaikki elävät
taas sopuisasti keskenään.
Tragedia, jossa viisas ja uskollinen sankaritar poistaa itsensä
metsänelävien joukosta, kun sankarisulhoa ammutaan raukkamaisesti selkään, ihan
vaan siitä syystä, että - jaa mistähän syystä? Jälkikäteen ajatellen syyt ovat
aina naurettavan pieniä seurauksiin nähden.
Vaellusnäytelmä, jossa unisex-asuihin vyötetyt näyttelijät
latelevat ympäri käyvälle yleisölle suoria lainauksia blogimetsän postauksista
ja kommenteista.
Absurdi näytelmä, jossa viimeistään väliaikaan mennessä kukaan ei
enää ymmärrä mistä näytelmässä ollenkaan on kysymys.
Pläjäys fyysistä teatteria, jossa ymmärrettävät lauseet ovat
harvassa, mutta hirveä vääntö on jatkuvasti, hiki lentää ja samat liikesarjat
toistetaan kuudessatoista eri paikkaan sijoitetussa spottivalossa.
Ryhdynpä siis heti käsikirjoituksen tekoon. Entä mistä ohjaaja,
näyttelijät, tuottaja, markkinoija?
***
12.8.2010
Käänteen tekevä tapaus
Kristinuskominen rakastaa käänteitä kuin draama. Selvä ja suora tie, joka on niin kapea, etteivät siltä hullutkaan eksy, on vaikea saada markkinoitua muiden teiden kulkijoille. Niskakoneisto puutuu, kun kulkee katse naulittuina uskon alkajaan ja täyttäjään. Tie on niin kapea, että sillä täytyy kulkea yksin, ohi ei voi päästää ketään. Jos lankeaa, täytyy nousta ylös kuin Lasse Viren ja näyttää silloin ohi päässeelle, kuka tässä lopulta oikein uskoo.
Käänteet tekevät eläväksi. Millaisilla käänteillä saamme
lähimmäisen kiinnostumaan uskomishommasta? Hehkutamme ennen-jälkeen elämää,
kaivamme menneisyydestä traumoja, syntejä, ja surkeutta kuin 7 päivää -lehden
paras papparassi. Osoitamme innolla lopun aikojen merkkejä eli säätä,
onnettomuuksia, kulkutauteja, villiintyviä eläimiä ja nuoria, seksiä, rahaa,
sotia ja Israelia erittäin. Vaahtoamme jokaisesta synnistä, jonka kirkko
siittää - naispiispa on käänne! homot ovat käänne! Nyt saadaan väljähtänyt,
tympeä, mediaseksitön motti purettua, ratatatata muut tielläkulkijat ojaan ja
jälleen on rata auki voittajan hymyillä. Kilpailuselostajan ääni kohoaa ja
kiihtyy, maratonissa on tapahtunut uskomaton käänne ja loppukiri voi alkaa!
Juha Jokelan käsikirjoittama ja ohjaama Esitystalous-näytelmä
(Espoon Kaupunginteatteri) on pelottavan tarkka näky aatteiden ja ihanteiden
törmäämisestä tosielämään. Vaikkei usko evoluutioteoriaan, on todennäköistä,
että ihmisen sielu on ojan pohjalta konttaava sammakon mätämuna. Mikä Esitystaloudessa
on se suuri käänne, josta lähtien tapahtumien kulku muuttaa suuntaa? Yhden
päähenkilön syöpädiagnoosi.
Syöpä on kovassa kurssissa niin uskokertojen kuin draaman
käännetilastossa. Syöpä muuttaa kaiken. ”Illalla kun mielipuoli kirveen saa, se
johdattaa sut nurkan taa, sitten siellä...” Syöpä on toki arvaamaton sairaus,
mutta niitä on muitakin. Ketä kiinnostaisi elämä tai draama, jonka suurin
käänne on verenpainelukemien tai painoindeksin kohoaminen yli suositusten,
vaikka ne ovat yhtä tuhoavia ja tappavia kuin syöpä? Ja mitä muka Jeesus tai
häneen uskominen voi verenpaineelle tai läskille tehdä?
Olisiko muita käänteitä, jotka sinulle sattuessaan koskettaisivat
minunkin sisintäni? Koosta ei väliä, kunhan on käänteentekevä. Mikä saa
hauskalla reissulla yhtäkkiä aikaan koti-ikävän?
***
7.9.2010
Tulkinnan ilo on taiteen suola
Anu Holopaisen uusimmassa romaanissa Ilmeetön mies (Karisto 2010)
on tavallisen kuolevaisen naisen vastaparina mielikuvituksellinen mies
(mielestäni romaanin onnistunein elementti), joka ei millään lailla reagoi tapahtuvaan,
näkyvään tai kuuluvaan, mutta hän on tunneimuri. Hän tuntee kaikki ympärillään
tunnettavat tunteet itsessään.
Nainen kokee miehen turvalliseksi. Mies ei värähdäkään kuullessaan
naisen kammottavat tunnustukset, hän tuntuu ymmärtävän kaiken. Nainen kertoo
lisää ja lisää, kaipaa jatkuvasti miehen luokse. Hiljalleen nainen puhuu
itsensä irti menneisyyden taakoista. Elämä näyttää elämisen arvoiselta, uusi
alku on mahdollinen, hänellä on itsetuntoa ja voimaa vastuksia vastaan.
Kunnes nainen lopulta haluaa koskea miestä. Ilmeetön ja välinpitämätön mies on täynnä tunteita, tuhansien kotikorttelissa liikkuneiden ihmisten tunteita, jotka kosketuksessa purkautuvat naiseen kuin korkeajännite varomattomaan kiipeilijään. Naiselle ei käy hyvin, mutta mies hymyilee - ensimmäistä kertaa joku vajottaa hänen taakkojaan.
Mitä se on?
1) Mies on maailmanmielinen valtionkirkko, joka hyväksyy
jäsenikseen välinpitämättömästi kaikki. Jäsenet rimpuilevat tunteidensa mukaan
päämärättömästi minne sattuu ja lopulta helvettiin.2) Mies edustaa fundamentalistista herätysliikettä, joka ei perusta uskoaan siihen mitä näkee ja kuulee. Tunteet pidetään totisessa kurissa. Mutta annas olla kun pannattu tunne purkautuu: purkauksen aiheuttajalle seuraa välittömästi hengellinen kuolema. Mikä taas todistaa herätysliikkeen periaatteiden olevan Jumalasta.
3) Liberaali kirkko-nainen yrittää puhua miehelle mitä vain kiinnostaakseen häntä. Kadonneesta lampaasta tulee naiselle itsetuntokysymys. Mies kokee, että nainen ajattelee vain itseään ja jättää hänen suuret kipeät tunteensa huomiotta. Kirkko-nainen soittaa lopulta miehen kotioven kelloa kutsuakseen hänet ilmaiseen konserttipizzasaunailtaan. Ovea ei avata. Nainen kokee vuorostaan pettymyksen ja hylätyksi tulemisen tunteita. Mies on siitä hyvillään, koska näkee kerrankin mielipiteidensä vaikuttavan kirkon elämään.
4) Nainen on evankeliointiurakoitsija, joka ilta illan perään pitää miehelle todistuspuheenvuoroja entisestä ja nykyisestä elämästään. Hän astuu esiin sopivalla ja sopimattomalla hetkellä niin, että miehen ainoa oman minän suojaamiskeino on sulkeutua täysin. Miehen sulkeutuminen on naiselle herttainen todistus Hengen työstä miehen sisimmässä. Niinpä naiselle on järkytys, kun hänen viimein esittäessään ns. alttarikutsua mies saa villin hervottoman naurukohtauksen.
***
29.9.2010
Maanalainen seurakunta ja draaman vaara
Yle.fi kertoi alkuviikosta, kuinka sujuu elämä Chilen kuuluisassa
kaivoskuilussa, tuossa alkuseurakuntaa muistuttavassa yhteisössä, jossa eletään
luottavaisesti kuin lapset Jumalan kämmenellä.
Siinä seurakunnassa uskotaan, että jossain tuolla ylhäällä on
heitä rakastava elämänlähde, jota he eivät vielä voi nähdä, mutta toivossa on,
että vielä kerran, kohta, hyvin pian he näkevät kasvoista kasvoihin, kun hän
laskeutuu korina kuiluun ja noutaa heidät luokseen. Silloin nuo maan alhoissa
vaeltaneet saavat nähdä jälleen myös omaisensa, ajaksi kadotetut, mutta nyt
iäksi omistetut. Ja katso, jo nyt on lupauksen sinettinä avattu ylhäältä alas
virtaava lähde, josta maan syvyyksiin vuotaa raikasta vettä ja ilmaa.
Mutta nyt maanalaisen vaelluksen aikana on olennaista ryhmässä
pysyminen ja itsensä pitäminen puuhakkaana. Nuo, jotka aiemmin kärsivät janoa
ja nälkää, taistelevat nyt mahtuakseen kerran sisään kapeasta portista, kun
taivaasta laskeutuva kori saapuu. Joka päivä tehdään kovasti työtä ja nukutaan
kolmessa vuorossa. Kolme miestä kerrallaan on jatkuvasti erotettuna
diakoniatyöhön, huolehtimassa ruoan ja vaatteiden jakelusta sekä välittämässä
viestejä rajan takaa ja taa.
Joka päivä he kokoontuvat ryhmäterapiaistuntoon, kahdesti päivässä
he rukoilevat, säännöllisesti he puhuvat asioitaan ylhäisen voiman
valtuuttamien psykologien kanssa ja viikonloppuisin kahdeksan minuuttia
ulkopuolella olevien kanssa.
Heille näytetään televisiosta ohjelmaa 13 tuntia päivässä. Ylhäällä
asuva viisaus on valinnut heille katsottavaksi komedioita ja toimintafilmejä,
kaikkea mikä poistaa huolen häivät kolkon kolkan asujien mielistä.
Draamaa ei tietenkään sallita. Draaman sisältämät ristiriidat
voivat nostattaa huolia ja ajatuksia seurakunnan keskuuteen. Sehän on kuin
käärme paratiisissa, saattaa kyseenalaistaa koko kaivoskuilussa elämisen
mielekkyyden ja ylhäisten ymmärryksen. Myös henkilökohtaiset musiikkivalinnat
on kielletty. Kaiken koettavan täytyy olla yhteistä ja avointa. Mikään ei saa
eristää ketään huolehtimaan omista tarpeistaan yhteisten lisäksi. Ei siis omia
nappikuulokkeita.
Pelkkää toimintaa ja iloa, ei ketään eriseuraista, ei eriäviä
mielipiteitä tai päämääriä. Mikä ihana elämä! Meille kanssa tänne Suomeen
sellainen kirkko ja seurakunta!
***
13.10.2010
Yhteisölliseksi ja sassiin!
Yhteisöllisyyttä hinnalla millä hyvänsä. Kolme esimerkkitapausta:
Kauhajoki, fundue ja Viimeinen valssi Helsingin Kaupunginteatterissa.
Kauhajoella tapahtui suuri pamaus ja Suomi meni rikki. Vaadittiin
vanhaa kunnon yhteisöllisyyttä, jossa kaikki kasvattavat kaikkia, etenkin
poliisi, koulut, terveydenhuolto ja hallitus. STT on nyt selvittänyt
tutkijalautakunnan antamien suomenparannussuositusten etenemistä
ministeriöissä: näyttää siltä, että yhteisöllisyys ei saa lainvoimaa ainakaan
kuluvalla vaalikaudella. Tulevissa seura- ja eduskuntavaaleissa meidän on
valittava uudet yhteisöt, joiden voima jyrää meitin. Mielelläänhän sitä
äänestää, jotta sosiaalisesti kiusallisen yhteisöllisyyden saisi vihdoin
hoidettua edustajien välityksellä.
Fundue (vrt. fondue l. yhteen sulatetut vanhat juustot, joihin
kastettuja ulkopuolisia aineksia ei enää entisikseen tuntisi) on olosuhteiden
pakosta mitä yhteisöllisin ystävyyden, yhteistyön ja avunannon yhteisö. Yhteisöön kuulutaan opettelemalla
tunnussanat, nuo nykyajan shibboletit. Ne vaihtuvat tasaisin väliajoin ja
niinpä funduen jäsenet tunnetaankin alituisesta ajan hermolla olemisesta. Eilen
piti kauhistella sanomalehden artikkelia, tänään lähettää rukoustekstiviestejä
erään vainotun pastorin puolesta ja huomenna allekirjoitetaan adressi
suunniteltua lakimuutosta vastaan. Tässä yhteisössä on voimaa, samaa voimaa,
jota kutsuttiin aikoinaan hyväksi luokkahengeksi, silloin kun kaikki
kieltäytyivät avaamasta kirjojaan luokan kunkun saatua jälki-istuntoa.
Täysin vastakkainen on Viimeisen valssin esittelemä vanhainkodin
yhteisöllisyys. Tiedättehän, että mummut ja papat ovat aina ymmärtäneet
yhteisöllisyyden ihanteen? Näytelmän vanhainkodissa on rinnakkain kaksi
yhteisöä: vanhusten ja hoitohenkilökunnan. Yhteisöt on muodostettu
ulkopuolisten toimesta. Palkanmaksaja niittaa yhteen palkan perässä juoksevat
työntekijät. Hoitopalveluista maksavat omaiset kippaavat vanhukset sisään
lukituista ulko-ovista. Oikeasti vanhukset eläisivät mieluummin yksin
kodeissaan ja työntekijät tienaisivat leipänsä mieluummin jossain muualla.
Kumpikin yhteisö määrittelee toiselta vaadittavat fyysiset ja henkiset
resurssit, eikä tasoissa olla koskaan. Työ ja vaiva pakottaa yhteisöllisyyteen,
josta ei tunnu pääsevän eroon kuin kuolemalla. Ainoa aito yhteisöllisyys syntyy
kahdenkeskisissä kohtaamisissa piilossa muulta yhteisöltä. Mutta onhan sekin
toki jotain.
***
28.11.2010
Päivi päällystakissa eli delenda carthago est
Päällystakki – komedia työelämän huononemisesta (Ryhmäteatteri) ei kuulosta näytelmältä, jossa ivataan Päivi Räsäsen mielipiteitä (piiiip)-kysymyksestä, mutta niin se vain on. Näytelmän ensi-ilta on ollut 6.2.2009, eikä käsiohjelman rooliluettelossa Päivin esittäjää mainita, joten Päivi-kohtaus on ilmeisesti liitetty näytelmään vasta esityskauden kuluessa. Päiviksi puettu näyttelijä tulee tsot-tsottelemaan (piiip):ksi heittäytynyttä viiden lapsen isää, vetoaa fundamentalistien rahoittamiin tutkimuksiin ja vie hänet pirunhäntä seksikkäästi heiluen eheytymiskurssille.Päällystakki on Sami Keski-Vähälän ja Esa Leskisen näytelmä, joka perustuu vapaasti Nikolai Gogolin samannimiseen kertomukseen. Käsikirjoittajilla ja ohjaajilla on ollut siunattua hulluutta esitystä valmistaessaan. Työelämän huononemista tarkastellaan neljän vuosikymmenen ajan pankkikonttorin työntekijöiden näkökulmasta. Näyttelijöillä on kabareemaisessa menossa kymmeniä rooleja, paitsi Martti Suosalolla, joka on Gogolin Päällystakista repäisty Akaki Akakijevits. Pieni työläinen on esimiestään nöyrästi totteleva varjo, joka muuttaa muotoaan samaan tahtiin esimiehen kanssa. Lamapimeyden laskeutuessa pankkikonttoriin, työläiset muuttuvat epämääräiseksi massaksi ja kadottavat elämänsä ja merkityksensä.
Miten Päivi Räsäsen (piiiip)-mielipiteet liittyvät tällaiseen näytelmään? Kai samalla tavoin kuin Karthago Cato vanhemman antiikinaikaisiin senaattipuheisiin. Jokaisessa maataloustukiaisia tai liikennelainsäädäntöä käsittelevässä puheessaan hän jaksoi huomauttaa Karthagon hävittämisen tarpeellisuudesta.
Näytelmän rakenteen rikkova ja aiheesta eksyvä episodi jättää katsojalle yhtä vastenmielisen jälkimaun kuin kristillisissä näytelmissä pakkopullana syötettävä mainos uskoon tulon kaikki muuttavasta tehotenhosta. Sääli, sillä Ryhmäteatterin Päällystakki puhuu tärkeästä aiheesta ja saa katsojan yhteiskunnalliset ja poliittiset vaistot terävöitymään. Näyttelijöiden tarkat ja taitavat henkilökarikatyyrit ihastuttavat ja Akaki Akakijevits -raukka saa ”ikuisen elämän” Martti Suosalon piirtäessä hänet lähtemättömästi katsojan mieleen.
***
2.1.2011
Niskavuoren seurakunta
Parikymmentä vuotta sitten
luin läpi kaikki Niskavuori-näytelmät ja maahenki kohosi. Kunnollisella
ihmisellä on oltava jotain, minkä puolesta elää ja kuolee. Muistin isien työt,
äitien sitkeyden, viljan ja mullan tuoksun ja uskoin, että jos sattuisin
saamaan haltuuni parisataa hehtaaria maatilaa, hoitaisin sen ensiluokkaisesti
vaikka yksin, rohkeasti, uskollisesti, hankkimatta ylileveitä koneita, EU:n
tukia tai luonnottomia lannoitteita. Kaupunki on naurettava yritys elää yhteisöllisesti,
se pakottaa riippuvaiseksi toisista ihmisistä ja tekee ihmisestä uusavuttoman
surkimuksen.
Hämeenlinnan teatterin
uudet tilat valmistuivat syksyllä. Juhlanäytelmänä pyörii yhteensovitus Hella
Wuolijoen Niskavuori-näytelmistä: Niskavuori - Loviisan tarina. Näytelmän
dramatisoijat ovat lukeneet näytelmät aivan eri suuntaan taittavilla
silmälaseilla kuin minä aikoinaan. Loviisa pyysi Jumalalta epätoivon hetkinä:
”Anna minullekin rakkautta!” Näytelmä
kysyy, mitä Jumala rukoukseen vastasi.
Ensin on ihanasti. Nuori
Loviisa rakastaa ja riemuitsee elämästä, kunnes synnin salama leimahtaa niin
lähellä, että sydän kärähtää. No hyvä, hampaat ovat puremista varten, ja eihän
uskossa tai maatilassa ole kysymys rakkauden tunteista vaan teoista, joilla
osoitetaan ja ansaitaan rakkaus. Rakkautta on myös, että pidetään Jumalan
käskyt, vanhat tavat ja säännöt kunniassa. Loviisa rajaa Niskavuoresta
seurakunnan, johon kuuluvilta vaaditaan uskollisuutta samalle näylle. Leirin
ulkopuolelle ei ole menemistä kuin langenneella Kainilla.
Syntyy polvi ja toinenkin,
sotaa, vallanpitäjiä ja lakeja. Ei ole enää ruoan riemulla raatavia piikoja ja
renkejä, rahapalkkaa pitää maksaa työntekijöille, jotka ovat mitä sattuvat,
pitävät vapaapäiviä ja harrastavat uusia aatteita, niillä on jopa
yksityiselämä, mikä liekään. Intohimoisesti Loviisa lukee juostessaan näkyä,
jonka on suurin kirjaimin kirjoittanut eteensä. Hän on laskenut taitavan
rakentajan tavoin perustuksen, katsoo tarkoin kuinka rakentaa ja on tarkkana
rakennusmateriaalin kanssa. Kristus-kulmakivi on jo hilattuna ylemmäs kuin muut
pitäjän rakennukset, mutta nyt kivet alkavat huutaa, eivätkä pysy täsmällisissä
riveissä. Tavoittaako rakennus koskaan kulmakiveä?
Kuolemaa tehdessään
Loviisa huomaa, ettei ketään lapsista voisi vähempää kiinnostaa Niskavuoren
puolesta eläminen ja kuoleminen. Sen sijaan he pyytävät Niskavuorelta
rakkautta, kuolemista heidän puolestaan. Loviisa on pitänyt Niskavuorta
Jumalalle mieluisena, hyvältä tuoksuvana uhrilahjana - ja kyllä hän totisesti on
uhrautunutkin. No, rakastaako Jumala häntä nyt, onko antanut rakkautta?
Rakastaako Loviisaa kukaan hänen läheisistään, rakennuksistaan ja pelloistaan?
Teot on helppo tehdä tai
jättää tekemättä, harva teko on ikuinen. Jeesuksen ihmiseksi tuleminen, kuolema
ja ylösnousemus olivat ainutlaatuisia ja ikuisia, mutta niiden pontimena olikin
rakkaus - jo toisessa sukupolvessa, sillä Poika teki vain mitä näki Isän
tekevän. Rakkaus on se juttu, jolla sukupolvi toisensa jälkeen saadaan
työskentelemään innolla yhteisen päämäärän hyväksi. Työskentely, tavoitteet,
näyt ja into eivät itsessään ole rakkautta.
****
11.1.2011
On opittava taito lakata olemasta
Lentäminen,
ihmeen toteutuminen, minän voittaminen, virtaava tila, näkymättömän
todellisuuden tavoittaminen, sielun elämä, todellinen taide, Jumalan kasvojen
näkeminen. Jotain tai kaikkea näistä tavoittelee mestari Yehudin oppipoika Walt
meidän edestämme Kansallisteatterissa Kristian Smedsin näytelmässä Mr Vertigo.
Puhun seuraavassa yksinkertaisuuden vuoksi lentämisestä. (Varoitus! Nyt
seuraa miljoonasosapaljastus yhdestä näkökulmasta Mr Vertigon tuhansiin. Tämä
näytelmä kannattaa nähdä, vaikka joutuisi jonottamaan ja maksamaan
normaalihintaisen lipun.)
Lentämään
voi oppia kovalla työllä, nöyrtymisellä ja itsekieltäymyksellä. Rankkaa on,
selkäranka nyhdetään irti, hiki virtaa ja pakoon tekisi mieli, mutta ylimielinen
itseriittoinen Walt-teini on niellyt syötin. Mestari Yehudi pistää pojan
kohtaamaan kaikki rajansa, niin psyykkiset, henkiset kuin fyysisetkin.
Luovuttaminen on kielletty. Tasa-arvoiseksi ja kaikkia kunnioittamaan on
opittava, edes erivärisen kättelemisestä ei saa kieltäytyä. Niin kuin Daavid
huokaa Jumalalle, ettei hän voi mennä minnekään, missä Jumala ei häntä näkisi,
samoin mestari Yehudin palvelijat (= näky lentämisestä) tulee pakenijaa vastaan
karkumatkan joka mutkassa. Näkyä ja tehtävää eivät päässeet pakoon myöskään
Paavali, Joona, Daavid, Elia eikä .
Kun
mestari armahtaa Waltin ja antaa hänelle mahdollisuuden astua vapauteen,
ulkopuolella ei olekaan kivaa ja helppoa kuten Walt kuvitteli. Hän ei ymmärrä
ulkopuolisesta maailmasta mitään, se on viidakko, jossa vihamieliset äänet ja
valot häikäisevät ja seeprat ja kirahvit juoksevat valtoimenaan. Walt huomaa
kuuluvansa niihin, jotka haluavat lentää, ja palaa kiltisti takaisin.
Yrittäminen palkitaan ja lentämisen tekniikka tulee haltuun. Ihailijoita ja menestystä riittää niin että Walt voi olla varma erityisyydestään, taidoistaan ja oikeassa olemisestaan. Hän lentää, koska ihastunut yleisö näkee niin. Pienikin epäily yleisön joukosta, käyttämättä jäänyt istumapaikka on Waltille henkilökohtainen loukkaus. Marttyyrikruunua sovitellaan päähän.
Maailmasta
ei puutu niitäkään ihmisiä, joille lentäminen on vain huuhaata, temppu ja
rahastusta. ”Kollegoja” ja kylänmiehiä, jotka ”myös ovat kerran näytelleet
kesäteatterissa, vaikkeivät muistaneet vuorosanoja kun olivat niin humalassa,
heh-heh”. He raastavat Waltin kukkaisvaltaistuimelta alas pois
lentokerholaisten kollegiaalisesta suojasta ja pistävät veitsen kurkulle: Kerro
tempun salaisuus tai kuolet! Kuka hullu maksaisi viisituhatta euroa lunnaita
tuollaisesta Niksi-Pirkasta!
Ja
silloin Walt oppii oikeasti lentämään.
”On
vain opittava taito lakata olemasta. Siitä se lähtee, ja kaikki muu on sille
jatkoa. Täytyy antaa itsensä haihtua” laulaa KOM-teatterin (!) kuoro ja Walt
huomaa voivansa toteuttaa omat unelmansa. Lentäminen on hänen
poispääsymahdollisuutensa niiden seurasta, joiden mielestä teatteri on vain
kyttäämistä makuuhuoneenikkunoiden takana. Kun hän lentää, hän ei välitä
toisten arvostelusta.
Mutta kaikkien unelmat
eivät toteudu. On niitä, jotka ovat oppineet lentämään, mutta sitten juuttuneet
maahan, menneiden huippuhetkien kaipuuseen ja suurten tähtien ihailuun. On
niitä, jotka juuttuvat maahan, koska odottivat pääsyä toisten siiville:
halusivat lentää, mutteivät uskaltaneet itse ottaa lähtöaskelta. On niitä,
jotka luopuvat kodista, pelloista ja puolisosta noustakseen lentoon, mutta ovat
raskaita juurettomia ajopuita vastoinkäymisten tullessa. Kun lentämisen kaipuu
ei täyty, seuraa todellisuuden kadottamista, rikkoutuneita perheitä, päihteiden
käyttöä ja itsemurhia.
Lentäminen on vaikeaa,
mutta linnulle se on elämisen ehto.
***
22.1.2011
Perhe on lahko
Tätini on toista maata -näytelmä jälleensyntyi ihmisten ilmoille
Hämeenlinnassa. Aiempia inkarnaatioita en ole nähnyt, mutta Hämeenlinnan
teatterin versiota mainostettiin edeltäpäin ainakin seuraavilla täkyillä:
1) Yhteiskunnan yhteisöllisyys on häviämässä yksilöyden
diktatuuriin. Näytelmän karjalainen evakkoperhe luottaa perheen ja yhteisön
merkitykseen.
2) Uskominen ja kirkkoon kuuluminen on Suomessa aiheuttanut
keskusteluilmaston lämpenemistä. Näytelmässä evakkoperheen yhteisöllisyys murenee,
kun nuorin tytär pamahtaa fundamentalistiseen uskoon kirkonmenojen
ulkopuolella. 3) Suomessa tunteiden ääripäät talletetaan lokeroon odottamaan päivää, jolloin ne voidaan pistää rahoiksi. Karjalaiset eivät pihtaa, joten näyttämöllä nähdään tunteita, ihmiskohtaloita, draamaa, tanssia, laulua, iloa, itkua, huumoria, rakkautta, seksiä, komiikkaa, hyvää musiikkia, jne. jne.
Kävin katsomassa tuota tunteikasta karjalaista perheyhteisöä
nostalgisella luottamuksella karjalaisuuden eheyttävään ja parantavaan voimaan.
Perhe osoittautui henkisen ja fyysisenkin väkivallan pahoinvointikeskiöksi.
Menneisyyden traagiset tapahtumat (sota, omaisuuden ja maan menetykset,
perheenjäsenten kuolemat) antoivat matriarkalle, lahkon johtajattarelle,
oikeuden kehrätä ulkomaailmalta suojaava verkko yhteisön ympärille. Mikään ei
saanut muuttua perheen kokoonpanossa, ruokavaliossa, uskossa ja sen
harjoittamisessa, valtasuhteissa, eikä tavassa jolla historia ja nykyisyys
selitettiin lahkon sisällä ja sen ulkopuolella oleville. Kukaan ei saanut
poistua. Sisään sai ehkä tulla, jos luopui itsestään ja hyväksyi lahkon
säännöt.
”Jos
kirnuat kermaa, tulee voita, jos väännät nenää, tulee verta, jos lietsot vihaa, tulee sota.” (Sananlaskut
30:33) Yhdelle jäsenelle uskossa uudistuminen oli
niin vahva kokemus, että Jeesus sai kestämään lahkon kiroukset, kidutukset ja
syyllistämisen - siihen asti kun ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä.
Toiselle avautui ulospääsy kuoleman kautta, kolmannelle ulkopuolisen ihmisen
hiljaisella hiertovoimalla, neljännelle salattuina sääntöjenvastaisina
seikkailuina. Moni vapautui vasta kun vahvin seitinkutoja kuoli.
Kun näytelmä itselle avautuu kuvauksena henkisestä vankilasta,
tuskaa totisesti lisää, että muut vaikenevat tästä näkökulmasta. Halutaan nähdä
ja mainostaa yhteisöstä vain mehukkaat skandaalit, irvaileva komiikka, rivous,
vitsit, ”rakkaudesta se hevonenkin potkii”-mitätöinti ja pienet kivat hetket.
Ei ihme, että roolihenkilö, jolle perhelahkon paineissa oli jalostunut
armahtavaa hiljaista viisautta, loisti synkässä ja myrskyisessä yössä kuin
tähti taivaalla.
***
26.2.2011
Messumusikaali Next to normal
Vaihtelu virkistää, sanoi Jumala, ja niin tuli ilta ja tuli aamu. Näin meni ensimmäinen päivä. Sitten tuli ilta ja tuli aamu. Näin meni toinen päivä. Näin menivät myös kolmas, neljäs, viides päivä. Ja kuudes päivä. Mitä sitten tapahtui? Sitten tuli seitsemäs päivä, joka meni torkkuessa.
Pappi pistää iloisesti laulellen alttarilla. Tiedän mitä vastata, muistan aloittaa oikeasta sävelestä senkin messuvärssyn, joka ei ala samalta korkeudelta kuin mihin pappi lopettaa edellisen. Oppimiseen tarvittiin yli kolmekymmentä vuotta virheiden pelkoa ja nuotinlukutaitoa sekä neljä vuotta kanttorihommaa pianon takana. Messu erottaa jyvät akanoista! Pappi kiekuu alttarilla, seurakunta kohisee kuin meri, solisti ja kuoro vuorottelevat tasaiseen tahtiin fifty-sixty, urut pauhaavat.
Vaan tapahtuipa messuna
muutamana, että messu loppui yhdeksän minuuttia liian aikaisin, ja vain siitä
syystä, ettei pappi laulanut. Herra rauha oli meidän kanssamme vain ohikiitävän
hetken, kun taas ”Niin myös sinun henkesi kanssa” urkujen kera laulettuna
suhteellisesti moninkertaisti papin saaman rauhan. Epäoikeudenmukaista, että
seurakunta joutui hoitamaan koko Jumalan palvelemisen, kun pappi pudotteli
sanoja harvakseltaan kuin murusia pöydän alle.
Se siunaus tuosta messusta
kuitenkin oli, että ensimmäistä kertaa elämässäni huomasin, mitä messuvärssyjen
sanat tarkoittavat. Kuulosti siltä kuin pappi olisi ihan oikeasti kiinnostunut
sieluni tilasta ja toivonut sille rauhaa. Niin kuin hän olisi oikeasti halunnut
minun kiittävän ja kunnioittavan Herraa. Messuliturgia on siitä pyhästä pitäen
kuulostanut ihan erilaiselta kuin ennen, oli se laulettu tai ei.
Edellä oleva kokemus
muistui mieleeni kuluneella viikolla, kun näin Helsingin Kaupunginteatterin musikaalin
Next to normal. Vähintään puolet vuorosanoista laulettiin ns. nuorisomusiikin
tahtiin. Laulut eivät kuitenkaan olleet tunne-elämyksen maksimointia, kuten
musikaaleissa niin usein, vaan paljastivat piilossa olevia tapahtumia
henkilöiden historiasta, toiveista ja tekojen syistä ja heidän välisistään
ristiriidoista. Kun laulajat olivat tavallisia näyttelijöitä eivätkä TV:stä
tuttuja rokkitähtiä ja lauloivat tavallisen ihmisen elämän pahasta paikasta,
näyttämön tapahtumat käpertyivät katsojan kainaloon, eivätkä johdattaneet
fanittamiseen tai elämyseuforiaan. Puhetta hitaammin etenevä laulu antoi
katsojalle aikaa miettiä näkemäänsä ja kokemaansa. Liturgiaa parhaimmillaan.
Pelkät sanat ovat
konekivääriä nopeampi ase, jos niiden välejä ei pehmusteta hiljaisuudella tai
musiikilla. Kuinka kohti sattuivatkaan puhutut sanat, joihin musiikin jälkeen
välittömästi leikattiin.
***
8.8.2011
Kävijälaskuri sanoi piip
ja vaikeni
Viime viikon varrella olen
käynyt useissa yleisötilaisuuksissa. Tampereen Teatterikesässä yleisömäärät
vaihtelivat seitsemästäsadasta minuun. Hämeenlinnan sivuseurakuntatalon
kuukausimessussa oli yleisöä siihen nähden keskiarvoisesti eli toistakymmentä
henkeä. Arvatkaapa mikä näistä esityksistä päätettiin lopettaa
kannattamattomana? No tietenkin jumalanpalvelus.
Tuo kuukausimessu pidetään
seurakuntatalossa, jonka lähellä sijaitsee muun muassa vanhusten palvelutalo ja
vanhainkoti sekä uusi nouseva asutusalue. Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa
ei julkinen liikenne kuljeta keskustan pääkirkkoon sunnuntaikymmeneksi, joten
jatkossa jumalanpalveluksiin sieltä pääsevät vain Hesekielin enkelit, jotka
liikkuvat omilla pyörillään.
Myönnetään, että
teatteriesityksen päivät on usein luettu ennen kuin yksikään niistä on tullut.
Kun on kuukausikaupalla tuumittu, luotu ja treenattu, on kova into jakaa työn
tulokset katsojille. Jumalalle kiitos edes siitä yhdestä, joka tulee, taputtaa
ja maksaa alennuslippunsa. Hiljaisella ihmisellä katsomon pimeydessä on hikinen
sydän ja kaipaus löytää näyttämöllä kerrotun tarinan ydin. Sillä ehkä juuri se
on kivisiru, joka on hiertänyt sydänalaa vuositolkulla. Joskus oikea siru
löytyy, joskus ei, mutta on hienoa, että esittäjät kulkevat kaksi virstaa
etsintämatkaa kanssasi.
Jumala sen sijaan meillä
on aina keskuudessamme, joten ehtiihän häntä palvella sittenkin, kun saadaan
säästettyä rahat mediasta tutun pastorin vierailunäytökseen huippumuusikoilla
ja very high special -liturgialla. Sellainen miellyttää kansaa ja saa
Jumalankin tuntumaan miellyttävältä. Voimat kannattaa keskittää tuotantoihin,
jotka vetävät kansaa. Tämän ovat meille opettaneet monet kesäteatterit ja
ammattiteatterit, joissa vuorottelevat vitsifarssit ja juonettomat musikaalit,
koska ne vetävät maksavaa yleisöä.
Teatterit tarvitsevat
lipputuloja toiminnan pyörittämiseen, mutta onko seurakuntien toiminta jo niin
konkurssin partaalla, että jäljelle jätetään ainoastaan ne messut, joissa
kerätyllä kolehdilla saadaan maksettua papin, suntion ja kanttorin palkat sekä
kiinteistön ylläpitokulut kahdelta messutunnilta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita! Valvon niitä huolella, ennen kuin päästän ne sivulle näkyviin.