Line
Knutzon: Pian koittaa aika
Suomennos:
Eira Johansson
Ohjaus:
Maiju Sallas
Esitys: Riihimäen
teatteri, 11.10.2012
Line
Knutzonin näytelmän teksti on kuin modernin sinfonian partituuri. Ällistyttäviä
sointi- ja soitinyhdistelmiä, irrallisia ja yhteen rypistettyjä ääniä, teemoista
ei harmaintakaan havaintoa, ensiviulu kuulostaa tuubalta ja harppu saksofonilta.
Äänien hyörinää kuuntelee korvat pystyssä ja viimeisen sävelen soitua loppuun
nyökkää ihmeissään: sellaista elämä on. Knutzonin kieli - Eira Johanssonin
suomentamanakin - ilahduttaa sekä päätä että sydäntä.
Pian koittaa
aika -näytelmässä kaikki etsivät rakkautta, ja löytyyhän sitä vaikkei helposti,
eikä se pysy hyppysissä kuin hetken kerrallaan. Mutta mitä siitä, sillä eletyt
hetket elävät ikuisesti. Mikään tapahtunut ei muutu olemattomaksi, ei hyvä eikä
paha. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vinhemmin karuselli pyörii ihmisen
mielessä, kun kaikki menneet hetket pulpahtelevat mielen pinnalle. Ihmisen
elämä ei ole kuin elokuva, se on lukematon määrä elokuvia, ja läheiset ovat
armottomia elokuvakriitikoita.
Esitys tempaa
mukaansa kuin tuulenpyörre, kieputtaa, hengähtää, imaisee taas, nostaa ilmoihin
– ja väliajan jälkeen mätkäyttää maahan ja tyyntyy. Ensimmäisen näytöksen
eloisa rytmi katoaa väliajan jälkeen mihin lie. Näyttelijät haahuilevat syntymäpäiväpöydän
äärellä yrittäen keksiä jotain tekemistä seuraavaa puheenvuoroa odottaessaan. Teksti
on edelleen herkullista, mutta sinfonisuus vaimenee selitteleviksi sooloiksi. Onko
ensimmäisen näytöksen absurdi ryhmäravi alkanut hengästyttää kirjoittajaa (vai
ohjaajaa?) niin, että hän on tuntenut tarvetta ratkaista katsojan puolesta
ihmissuhteiden salat, joita katsoja ei ole ehtinyt edes ihmetellä.
Näyttämölle
astuu perheen eläkeikäinen lapsi - vaaran merkki kuolemaansa pelkäävälle
vanhempien sukupolvelle. Lapsi hoitaa roolinsa asiallisesti pois, puhuu
säädetyt repliikit, maalaa sovitun inkkarinaamion ja siirtyy paikasta toiseen
ohjauksen mukaan, mutta on kummallisella tavalla irti kaikesta muusta
näyttämöllä olevasta ja tapahtuvasta. Lapsi yrittää olla yhtaikaa lapsi ja eläkeläinen,
ei siis vuorotellen vaan yhtaikaa, ja eihän sellainen onnistu edes niin kokeneelta
näyttelijältä kuin Esko Rissanen. Liekö näytelmän harjoitusaika loppunut kesken
ja ohjaaja joutunut siirtymään toisiin töihin siinä vaiheessa, kun toisesta
näytöksestä on suunniteltu vasta toiminnan perussuunnat?
Toisen näytöksen syndroomaan olen törmännyt aiemminkin: alku vetää, imee, vie mukaansa, mutta väliajan jälkeen harhaillaan laiskasti selittelyjen aavalla merellä. Sanovat että draama on kirjoittamisen vaikeimpia lajeja, ja totta se onkin. Kirjoittajan jälkeen koetteelle joutuvat ohjaaja ja vielä näyttelijät ja muu taiteellinen henkilökunta. Harvoin kaikki yltävät parhaimpaansa yhtaikaa samassa tuotannossa, ja yhtä harvoin kaikki epäonnistuvat yhtaikaa. Myötämielinen katsoja tyytyy tilanteeseen ja nauttii onnistuneista osatekijöistä niin syvästi kuin mahdollista. Epätäydellisyyksistä huolimatta Riihimäen teatterin esitys Pian koittaa aika on kokemisen arvoinen kuin itse elämä. Ja Tatu Siivosen roolityö!
Toisen näytöksen syndroomaan olen törmännyt aiemminkin: alku vetää, imee, vie mukaansa, mutta väliajan jälkeen harhaillaan laiskasti selittelyjen aavalla merellä. Sanovat että draama on kirjoittamisen vaikeimpia lajeja, ja totta se onkin. Kirjoittajan jälkeen koetteelle joutuvat ohjaaja ja vielä näyttelijät ja muu taiteellinen henkilökunta. Harvoin kaikki yltävät parhaimpaansa yhtaikaa samassa tuotannossa, ja yhtä harvoin kaikki epäonnistuvat yhtaikaa. Myötämielinen katsoja tyytyy tilanteeseen ja nauttii onnistuneista osatekijöistä niin syvästi kuin mahdollista. Epätäydellisyyksistä huolimatta Riihimäen teatterin esitys Pian koittaa aika on kokemisen arvoinen kuin itse elämä. Ja Tatu Siivosen roolityö!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita! Valvon niitä huolella, ennen kuin päästän ne sivulle näkyviin.