Ohjaus: Antti J. Jokinen
Käsikirjoitus: Marko Leino, Antti J. Jokinen
Puhdistus-elokuvan alku on uuden ajan teatterinäyttämöltä
lainattua suomifilmiä. Huohotus, korvat tukkiva huohotus. Tuska huohotuttaa,
nautinto, pelko, fyysinen rasitus ja ihmettely. Huohotetaan niin paljon että
mitään ei erota. Vanhojen suomifilmien teatraalisuudelle ja näyttämökankeudelle
naureskellaan, sillä ne tekevät elokuvan tapahtumat teennäisiksi. Nykyään
ollaan viisaampia. On opittu että kokonaisvaltainen ilmaisu ja tosissaan
oleminen näyttämöllä vaatii hikeä, kuolaa, kiroilua, huutoa, karjuntaa, alastomuutta,
limakalvotartuntoja, nyrkkiä ja potkua, ja sama idea siirretään jälleen suoraan
toiseen taiteenlajiin, elokuvaan. Jossain vaiheessa läähätys onneksi loppuu ja ihmisille
alkaa tapahtua karmean kiinnostavia asioita.
Mitä ihminen voi tehdä mahdottomien valintojen edessä?
Aliide vastaa: Juosta pakoon niin pitkälle kuin pääsee ja sitten pysähtyä. Tai
voi mennä piiloon. Joku jaksaa juosta pitemmän matkan kuin toinen, ennen kuin
joutuu pysähtymään, joku löytää toista paremman piilon, josta ei enää itsekään
löydä itseään. Tavoitteena on vetkuttaa valintojen tekemistä mahdollisimman
pitkälle, sillä valintojen jälkeen on pahin rangaistus, kun joutuu sanomaan,
että on ylpeä itsestään.
Hans tekee piilottelunsa jälkeen valinnan, joka johtaa
tuhoon. Samoin käy Aliidelle, kun on aika astua piilosta esiin. Metsäveljet
tekivät ehdottoman valinnan olla juoksematta lainkaan pakoon ja tuhoutuivat
välittömästi. Ingel piiloutui vanhoihin hyviin päiviin, jotka loppuivat, kun toiset
tekivät valinnan hänen puolestaan.
Ainoat, joiden ei tarvitse juosta pakoon ja piilotella, ovat
vallan haltijat. He voivat tehdä mitä haluavat, he ovat vapaita. Mutta valtaa ja
vapautta on vain niin paljon kuin on vallittavia. Kun kaikki pakoon juosseet ja
piilotelleet on tuhottu, on valtiaiden valtakunta pienentynyt surkeasti, ja he
muuttuvat seuraavien vallanhaluisten vallittaviksi, tieksi näiden valtaan ja vapauteen. Ideologiat
syntyvät, ovat vallassa ja kuolevat, samoin puolueet, samoin Aliide, joka ennen
omaan loppuaan toteaa, että ”kaikki ovat kuolleet”.
Yhdessä romaanin ja elokuvan raaimmista kohtauksista Aliide hakee
lohtua seuraamalla kärpästä, joka pörrää lampun ympärillä. Kärpänen pyrkii turhaan
läpäisemään lasin, joka estää sitä pääsemästä kohti tavoitettaan. Sinne
ihminenkin niin mielellään pääsisi, kaiken keskipisteeseen, haaveiden maahan,
perille tavoitteisiinsa, mutta jos lasikupu purettaisiin pois tulen ympäriltä,
kävisi hänelle kuten Aliidelle. Kuinka, en kerro tässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita! Valvon niitä huolella, ennen kuin päästän ne sivulle näkyviin.