Ohjaus: Hannu Matti Tyhtilä
Näyttämöllä: Liisa Peltonen
Esitys Hämeenlinnan Teatterin Verstas-näyttämöllä 15.9.2012
Kaikki on valkoista kuin aaveiden tai enkelten kaavut. Kun
nuoruus ja intohimo houkuttavat, huulet maalataan punaisiksi ja ne täyttävät
koko näyttämön. Näyttelijän liikeradat ovat yksinkertaiset: elämä kulkee
sängyltä pöydän ääreen, pöydän äärestä sängynpeittoa suoristamaan, sitten
makuulle ja taas ylös, pöydän ääreen ja niin edelleen. Ilmeitä Liisa Peltosella sen sijaan on satoja,
äänensävyjä kymmeniä, kaikki osuvia ja uurteentarkkoja kuin hän olisi tutkinut
näyttämön ulkopuolista elämää mikroskoopilla. Harvoin olen monologiesityksessä nähnyt
näyttämöllä niin monta esiintyjää.
Runoilija-Orfeus on joutunut jättämään nuoren vaimonsa
käärmeenpiston vuoksi hoitoon vanhainkotiin, jonka Herra Johtaja ei salli
asukkaille yhteydenpitoa elämän puolelle jääneisiin. Runoilija ja hänen vaimonsa
ovat kuin Herra Johtajan luomat Adam ja Eeva, intohimoisesti rakastuneet, jotka
käärme on pettänyt. Kaipaus on kova rajan molemmin puolin, ja se panee
miettimään.
Vaimo pitää voittosaaliinaan vaikutusvaltaa, jolla hän on
muokannut miehestään ja tämän tuotannosta kelvollisen. Nyt eletään jännittäviä
hetkiä: säilyykö vaimon valta kuolemankin yli vai sortuuko mies poikamiesvuosiensa
paheisiin ja naurettavuuksiin. Suuren runoilijan maine ja menestys on vaarassa.
Herra Johtaja saa kuulla kunniansa, kun ei ymmärrä vaimon tärkeyttä vaan pihtaa
elämäänpaluulupaa.
Vaimo muistelee heidän intohimoista rakkauttaan, sielujensa
ja ruumiidensa yhteyttä, joka oli elämän voima. Vanhainkodin asukkaat ovat kuin
sumua, joka hajoaa käden kosketuksesta. Hän valitsee elämän, kun mahdollisuus
tulee.
Mieskään ei surussaan tiedä, olisiko kuollut vai elävä.
Vaimon kanssa haluaisi olla, kuolleena tai elävänä, sama se, mutta toisaalta – vaimon
kuolema voisi hyödyttää hänen runoilijamainettaan! Jos vaimo palaisi
kuolleista, runoilija kuulisi tältä totuuden kuolemasta, sen lopullisen, täyden
ja ainoan toden totuuden, jota runoilijat kautta aikain ovat yrittäneet tavoittaa.
Vaimo on astumaisillaan rajan yli takaisin elämään kun
tajuaa, ettei mies kaipaa häntä takaisin rakkauden tähden – naisia löytyy aina
– vaan saadakseen etulyöntiaseman runoilijatovereidensa joukossa, eikä puhtaaksikirjoittaja, huolenpitäjä ja siivoojakaan olisi pahitteeksi. Ja niin vaimo
valitsee kuoleman.
Mies jää ratkomaan kuoleman salaisuutta, turhaan. Hän
katkeroituu ja sairastaa. Vaimo sen sijaan tuntee sekä elämän että kuoleman
salaisuudet, mutta säilyttää rakkauden, joka on niitäkin tärkeämpi. Hänellä on
tallessa rakkauden muistot, miehensä kuva ja tämän kuolematon runous.
Kuolema ei muuta toiseksi sitä mikä on ollut. Kuolleilla on
kaikki. Vaimo kiittää nukahtaessaan Herra Johtajaa, jonka viisauden ymmärtää vasta
palattuaan pakomatkalta: Elävien ja kuolleiden rajaa ei pidä ylittää. Elävät
eivät ymmärtäisi kuolleita, vaikka nämä nousisivat haudasta kertomaan,
minkälaista kuoleman jälkeinen elämä on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit ovat tervetulleita! Valvon niitä huolella, ennen kuin päästän ne sivulle näkyviin.